۴۰ هزار و ۴۸ تن کالا از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شد

به نقل از خبرگزاری فارس، ناظر گمرکات استان کردستان گفت: ۴۰ هزار و ۴۸ تن کالا به ارزش ۴۳ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۷۲۹ دلار طی سال ۹۸ از طریق گمرکات استان به خارج کشور صادر شد.

بختیار رحمانی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به رشد ۱۹ درصدی وزنی صادرات از گمرکات استان اظهار کرد: مجموعا تا پایان اسفند ماه دو میلیون و ۳۴۳ ‌هزار و ۵۷۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۹هزار و ۴۹دلار از گمرکات استان کردستان صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌‌دهد.

وی افزود: از این میزان صادرات یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۰ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۲۹ دلار صادرات استان و یک میلیون و ۷۴ تن کالا به ارزش ۶۳۸ میلیون و ۱۵۰هزار و ۶۰۵ دلار صادرات اظهار شده در سایر گمرکات است که از  گمرکات سیرانبند بانه و باشماق به خارج از کشور صادر شده است.

وی میزان واردات گمرکات استان را طی این مدت ۴۰ هزار و ۴۸ تن به ارزش ۴۳ میلیون و ۸۶۸هزار و ۷۲۹ دلار بیان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری ۴ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان کردستان مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی از گمرکات استان را کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه و هند و عمده‌ترین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به گمرکات استان کردستان را، عراق، ایتالیا، سوئیس،  بلغارستان، آلمان ذکر کرد.

ترانزیت یک میلیون و ۸۵ هزار تن کالا از طریق گمرک باشماق

رحمانی‌پور خاطرنشان کرد: طی ۱۲ ماهه نخست سال ۹۸ گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت یک میلیون و ۸۲ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۱ میلیون دلار موفق به کسب رتبه دوم ترانزیتی مقصد در بین ۵۷ گمرک کشور شد.

وی عنوان کرد: در مجموع میزان ترانزیت خارجی مبدا، خارجی مقصد و ترانزیت داخلی مبدا از گمرک باشماق طی این مدت ۱ میلیون و ۶۲۶ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۷۳میلیون دلار بوده که به نسبت سال قبل کاهش ۴۴ درصدی وزنی و افزایش ۴۷ درصدی ارزش ریالی را داشته است.

رشد ۶۶ درصدی خروج مسافر از مرز رسمی باشماق در سال ۹۸

ناظر گمرکات استان کردستان با تأکید به نقش مهم تاثیرگذار مرز رسمی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا گفت: طی ۱۲ ماهه سال جاری تعداد مسافر خروجی و ورودی به ترتیب ۵۹۸هزار و ۹۰۰ و ۵۵۲ هزار و۶۷۵ مسافر بوده و به نسبت تعداد ۳۶۰هزار و ۱۶۳ مسافر خروجی و ۳۴۳ هزار و ۷۴۵ مسافر ورودی طی سال گذشته نشان از رشد ۶۶ درصدی مسافر خروجی و رشد ۶۱ درصدی مسافر ورودی در این مرز را دارد.

رحمانی‌پور اضافه کرد: تعداد ترددات خودرو از مرز باشماق بیش از ۳۰۵ هزار خودرو طی سال گذشته است.

وی اعلام کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن بسته شدن گمرکات مرزی کشور عراق خوشبختانه گمرک باشماق جزو سه مرزی بود که با رایزنی مقامات استانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو سوی مرز تعطیل نشد و علیرغم اینکه شاهد حجم زیادی از کامیونهای صادرات، ترانزیتی و سوخت در این مرز بودیم، با تلاش و کوشش شبانه‌روزی همکاران خدوم و زحمتکش گمرک باشماق و نمایندگان سایر سازمان‌های همجوار مستقر در مرز بدون حتی یک روز تعطیلی نسبت به انجام تشریفات گمرکی اقدام کردند.

Sorry - Comments are closed