فعالیت‌های تجاری کرمانشاه با عراق تنها از مرز پرویزخان انجام می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه، گفت: فعالیت‌های تجاری استان با کشور عراق اکنون تنها از طریق مرز پرویزخان شهرستان قصرشیرین انجام می‌شود.

خلیل حیدری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و به تبع آن ایجاد محدودیت‌های تردد مرزی، کشور عراق فعالیت‌های تجاری خود را با کشور ایران محدود کرده است.

وی اظهارداشت: به دلیل این محدودیت از بین گمرکات مرزی خسروی و پرویزخان و بازارچه‌های مرزی سومار، شوشمی و شیخ صله، تنها گمرک مرزی پرویزخان در حال تبادل کالا با کشور عراق است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در یک ماه سپری شده از سال جاری ۱۱۲ میلیون و ۸۶۸ هزارو ۲۳۳ دلار کالا به وزن ۲۸۴ هزارو ۴۱۰ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد، گفت: ۶۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۶۷۱ دلار با وزن ۱۹۱ هزار و ۶۷۵ تن از کالاهای فوق در گمرکات کرمانشاه و پرویزخان اظهار و صادر شده است.

حیدری ادامه داد: سایر گمرکات کشور نیز در این مدت ۴۴ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۵۲۷ دلار کالا با وزن ۹۳ هزار و ۱۱۷ تن از طریق مرزپرویزخان به خارج از کشور صادر کرده‌اند.

او عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات را رب گوجه فرنگی، هندوانه تازه، پنیر، فرآورده‌های مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار، خربزه، سیب تازه، شیر و خامه شیر که میزان مواد چرب آن مساوی یک درصد یا کمتر باشد، بیسکویت‌هایی که به آنها مواد شیرین کننده افزوده‌اند، خیار و خیار ترشی تازه یا سردکرده، کولرهای آبی خانه با هوا دهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، بادمجان تازه یا سرد کرده، انواع شیر و خامه و گریدلوله به صورت پودر اعلام کرد.

به گفته وی بیشتر کالاهای فوق به کشور عراق صادر می‌شود.

وی مجموع اقلام صادراتی اظهار شده در یک ماه سپری شده از سال ۱۳۹۹ از گمرکات کرمانشاه و پرویزخان را ۱۹۸ نوع کالا عنوان کرد و افزود: در این مدت در مجموع از گمرکات استان کرمانشاه به هشت کشور صادرات قطعی انجام شده است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

Sorry - Comments are closed