ارزش صادرات ایران به عراق افزایش یافت

سرپرست معاونت توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، از افزایش ارزش صادرات ایران به کشور عراق خبر داد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: آقای مسعود کمالی اردکانی گفت: ارزش صادرات ایران به عراق در سال ۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ با ۷٫۰ درصد افزایش به ۹٫۸  میلیارد دلار رسید. این در حالی است که از نظر وزنی صادرات ایران به عراق در سال ۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ با ۲۹ درصد افزایش به ۲۵ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در سال گذشته بازار عراق با ۲۱ درصد سهم صادرات کشور پس از چین، در رتبه دوم صادرات ایران قرار داشته است. همچنین ایران با ۲۸ درصد سهم در بازار عراق جایگاه سوم صادرکنندگان به عراق را به خود اختصاص داده است.

کمالی اردکانی اضافه کرد: دارو و تجهیزات پزشکی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی و سرامیک، محصولات فولادی سیم و کابل، لوازم خانگی، لوازم الکتریکی، لوله و پروفیل، لوازم و مصالح ساختمانی، کولرآبی، فرش ماشینی و کفپوش‌ها، کیسه پروپیلین، ماشین‌آلات صنعتی، لبنیات، شیرینی، شکلات، لوازم و قطعات یدکی خودرو، تجهیزات کشاورزی و محصولات خلاق و دانش‌بنیان از جمله کالا‌های دارای ظرفیت افزایش صادرات به عراق هستند.

برنامه‌های سال ۱۳۹۹ در خصوص افزایش صادرات به کشور عراق

کمالی اردکانی در خصوص برنامه‌های این سازمان در حوزه تقویت دیپلماسی تجاری، از پیگیری تفاهمات سومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور و همچنین پیگیری رفع مشکلات زیرساخت‌های تجاری از دستگاه‌های اجرایی کشور و تفاهمات وزرای صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همتایان عراقی، برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک و کمیته مشترک همکاری‌های تجاری میان دو کشور و انعقاد تفاهمات جدید با توجه به شرایط و تحولات جدید و در راستای توسعه صادرات به عراق در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

وی گفت: پیگیری تحقق هدف ۲۰ میلیاردلاری صادرات در سال ۱۴۰۰ میان دو کشور، توسعه همکاری‌های صنعتی، برگزاری همایش‌ها و میزهای کالا- کشوری در تهران و استان‌ها و معرفی فرصت‌های جدید صادراتی به عراق به بخش خصوصی کشور، حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اختصاصی ایران در مرکز نمایشگاهی ایران در بغداد پس از فروکش ویروس کرونا، رصد روزانه پایانه‌های مرزی و پیگیری رفع موانع صادرات از این مبادی از جمله برنامه‌های ترویجی سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات به عراق است.

کمالی اردکانی افزود: تلاش برای کاهش و یا اطلاع‌رسانی به موقع اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فصلی، پیگیری ایجاد زیرساخت‌های تجاری در استان‌های مرزی و تقویت صادرات این استان‌ها به کشور عراق، ارائه مشاوره‌های بازاریابی به صادرکنندگان و همچنین پیگیری حل مشکلات و مطالبات شرکت‌های ایرانی در عراق، معرفی ظرفیت‌ها و همچنین ارائه مشاوره‌های بازاریابی و قوانین و مقررات عراق، تقویت دفاتر رایزنی بازرگانی ایران در عراق و اعتبارسنجی طرف‌های عراقی توسط رایزن بازرگانی ایران در بغداد و تلاش برای افزایش ارتباط با بخش خصوصی عراق با همکاری میان اتاق مشترک ایران و عراق و انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و دیگر تشکل‌های تولیدی و صادراتی ملی و استانی نیز از مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه صادرات به عراق در سال جاری محسوب می‌شود.

Sorry - Comments are closed