تجارت ۲۲ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عربی

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲ میلیارد دلار با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه شامل عراق، امارات، عمان، قطر، کویت، سوریه، لبنان، اردن و عربستان تجارت داشته است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از ۲۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه شامل عراق، امارات، عمان، قطر، کویت، سوریه، لبنان، اردن و عربستان و حدود ۹ میلیارد دلار واردات کشور از این کشورها بوده است.

وی افزود: در حوزه صادرات به ترتیب عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، امارات با ۲٫۵ میلیارد دلار رتبه اول و دوم و کشورهای عمان با ۴۵۰ میلیون دلار، قطر با ۲۰۰میلیون دلار، کویت با ۱۸۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶۰ میلیون دلار، لبنان با ۳۰ میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار و بحرین با ۱۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در حوزه واردات نیز به ترتیب کشورهای امارات با ۸٫۷ میلیارد دلار  در رتبه اول و کشورهای عمان با ۱۶۷میلیون دلار، عراق با ۱۳۱میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار، لبنان با ۱۸میلیون دلار، قطر با ۱۲میلیون دلار، سوریه با ۱۱میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

به گفته وی روابط تجاری ایران و عربستان در سال ۱۳۹۸ قطع بوده و عملا تجارت مستقیمی بین دو کشور رخ نداده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۱۳۹۸ از میان کشورهای مذکور امارات در رتبه دو تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان و عراق در رتبه ۴، عمان در رتبه ۱۸، قطر در رتبه ۳۴، کویت در رتبه ۳۹، سوریه در رتبه ۴۱، لبنان در رتبه ۶۲، اردن در رتبه ۶۳ و بحرین در رتبه ۸۸ قرار گرفته‌اند.

Sorry - Comments are closed