پیشنهاد بازگشایی مرز چذابه و شلمچه حداقل یک روز در هفته

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: مکاتباتی با مسؤولان مربوطه برای بازگشایی ۲ مرز چذابه و شلمچه حداقل به مدت یک روز در هفته را انجام دادیم اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

شهلا عموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پیگیری‌هایی از سوی اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و عراق برای بازگشایی مرزهای شلمچه و چذابه که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از یک ماه است بسته شده انجام شده است.

وی گفت: تجار عراقی نیز برای بازشدن این ۲ مرز بر مسؤولان ملی و محلی خود فشار وارد کرده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: در این درخواست از مسؤولان عراقی خواسته شده که هفته ای یک روز، ۲۰۰ کامیون کالای صادراتی از خوزستان از مرزهای شلمچه و چذابه وارد عراق شوند.

وی افزود: متاسفانه در مرزهای تجاری خوزستان زیرساختهای لازم برای کنترل کارگران و نوبت دهی به تجار وجود ندارد که در این مورد نیز نامه اعتراضی را به ارگان های مربوطه ارسال کردیم.

عموری بیان کرد: حدود یکهزار و ۲۰۰ کارگر در هر مرز تجاری خوزستان مشغول کارهستند و نبود زیرساخت لازم در این مرزها باعث تراکم خودروهای حامل کالاهای صادراتی در آنها می‌شود.

وی گفت: محصولات کشاورزی از جمله کالاهای هستند که از خوزستان به عراق صادر می شود و چون سردخانه در مرز وجود ندارد، و انتظار طولانی خودروهای حامل این کالاها در مرز باعث وارد شدن ضرر و زیان به تجار می‌شود به همین دلیل تلاش داریم که تعداد روزها برای صادرات کالا به عراق را افزایش دهیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: عراق اعلام کرده بود که از ۱۵ اردیبهشت جاری مرز شلمچه برای ارسال کالاهای بهداشتی و پزشکی بازگشایی می‌شود که هنوز این امر محقق نشده است.

مرزهای زمینی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر بیش از یک ماه است به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی کشور عراق برای انجام مراودات تجاری بسته شده است.

پارسال حدود ۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از این ۲ مرز از خوزستان به کشور عراق انجام شد.

Sorry - Comments are closed