روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون کالا از مرز شوشمی به اقلیم کردستان صادر می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرماندار پاوه از صادرات روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ کامیون کالا از مرز «شوشمی» به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: بزودی شاهد یک رونق قابل توجه در شهرستان پاوه خواهیم بود.

«پرویز ایده‌پور» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازگشایی مرز رسمی شوشمی سبب درآمد ارزی خوب برای کشور، اشتغال مستقیم بیش از ۱۵۰ نیروی کار در مرز، فعالیت تعداد زیادی از تجار و پیله‌وران، به گردش درآمدن بالای سرمایه و رونق کسب و کار در این منطقه شده است.

بازارچه شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه (شمال غرب استان کرمانشاه) است که از سمت عراق به استان حلبچه متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد.

به گفته فرماندار پاوه، هم اکنون مصالح ساختمانی و تره بار و صیفی جات جنوب کشور بیشترین کالاهای صادراتی از مرز شوشمی به اقلیم کردستان عراق است.

او با اشاره به توافق جدید مقامات استان کرمانشاه با سران اقلیم کردستان افزود: تا پیش از بازگشایی مجدد مرز شوشمی، فعالیت این مرز به صورت یک شیفته بود اما اکنون فعالیت صادراتی آن ۲ شیفته شده و از ساعت ۷٫۵ تا ساعت ۲۰ و گاهی ۲۲ ادامه دارد به طوری که کارکنان دولتی مرز شوشمی روزانه ۱۴ تا ۱۵ ساعت خدمت می کنند.

ایده پور با بیان اینکه مرز شوشمی یک مرز صادراتی است، گفت: دولت جمهوری اسلامی مرز شوشمی پاوه را از ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ به عنوان مرز رسمی معرفی کرده اما اقلیم کردستان هنوز نتوانسته است که دولت مرکزی عراق را برای انجام اقدام مشابه قانع کند؛ بنابراین فقط امکان واردات از ایران را دارد.

آنچنان که فرماندار پاوه بیان کرد، بازگشایی مجدد مرز شوشمی در پاوه و شیخ‌صله در شهرستان ثلاث و باباجانی، سبب توزیع و تعادل صادرات استان به عراق شده زیرا تاکنون مرز سومار در بخش عربی عراق بازگشایی نشده است.

مرزهای شیخ صله و شوشمی که بین استان کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق قرار دارند، از ششم اسفند ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا از طرف عراق بسته شده بود.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

Sorry - Comments are closed