مراودات تجاری مابین دو کشور ایران و عراق گسترش می‌یابد/ افزایش ۲ ساعته زمان کاری گمرکات

استاندار ایلام در دیدار با استاندار واسط عراق از افزایش ساعت کاری گمرکات ایران و عراق خبر داد و گفت: در نظر داریم مراودات بین دو کشور و علی‌الخصوص استان‌های ایلام و واسط عراق افزایش یابد.

به نقل از خبرگزاری فارس، قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام در دیدار با محمد جمیل المیاحی استاندار واسط عراق از گسترش همکاری‌های بین دو استان خبر داد و گفت: در پی دیدار با آقای مسجدی سفیر ایران در عراق که روز گذشته انجام شد درخواست داشتیم که ملاقات‌هایی با استان‌های هم مرز ما با کشور عراق انجام شود که در سریع‌ترین زمان ممکن دعوت کردیم از استاندار واسط که در مهران دیدار داشته باشیم و مباحث بین دو استان را با یکدیگر مطرح کنیم.

وی افزود: درحال حاضر مهم‌ترین مرز ما با کشور عراق با استان واسط است و مسائل و مباحث بسیاری بین این دو استان وجود دارد که باید به سرعت مطرح شده و تعیین تکلیف شوند.

استاندار ایلام ادامه داد: ما ازلحاظ تردد زوار، مبادلات تجاری، بازارچه چنگوله و بحث مبارزه با کرونا با استاندار واسط عراق و هیات همراه گفت‌وگو داشتیم.

سلیمانی‌دشتکی روابط بین دو استان که تحت شعاع بیماری کرونا و مشکلات داخلی کشور عراق است را عنوان و تصریح کرد: کرونا مشکلات زیادی برای تجار ایران و عراق به وجود آورد و مراودات طرفین را تحت شعاع قرار داد با این حال درخواست داشته‌ایم که مراودات تجاری بین دو کشور ایران و عراق از دو روز افزایش یابد و به صورت تمام وقت شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که خواستار انجام تفاهم نامه‌ها و توافقات به عمل آمده قبلی از طرف عراقی شده‌ایم، اضافه کرد: مقرر شد که ظرف یک ماه آینده هیاتی به سرپرست استاندار واسط عراق برای پیگیری تفاهم نامه‌ها و توافقات به عمل آمده به ایلام بیاید.

سلیمانی دشتکی با اشاره به این مطلب که از طرف عراقی درخواست داشته‌ایم که زیرساخت‌های مرزی آن طرف مرز را آماده کند، افزود: در تدارک هستیم با سه مرز چنگوله، چیلات و هلاله شمالی مراودات تجاری خود را با کشور عراق توسعه دهیم.

وی در ادامه با توجه به درخواست استاندار واسط عراق مبنی بر نیاز شدید این استان به اکسیژن مایع، گفت: با توجه به تولیداتی که در این زمینه داشتیم توافق کردیم با همکاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نسبت به صادرات این محصول به استان واسط کشور عراق اقدام کنیم و در این زمینه هفته آینده هیاتی از استان واسط برای بررسی موضوع به ایلام سفر می‌کند.

وی افزود: همچنین واحدهای دانش بنیان ما در زمینه دستگاه اکسیژن ساز اقدامات خوبی داشته‌اند که مطرح شد در این زمینه هم بازدیدها صورت گیرد و در صورت تمایل نسبت به صادرات این محصول نیز به کشور عراق اقدام شود.

محمد جمیل‌المیاحی استاندار واسط عراق نیز در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌ها در خصوص گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی بین دو کشور ایران و عراق، گفت: به جهت این حسن نیت ما اولین استانی بودیم که قبل از دیگر پایانه‌ها مراودات تجاری را با کشور ایران از طریق مرز مهران فعلا به صورت دو روز در هفته از سر گرفته‌ایم.

وی در ادامه به درخواست استاندار ایلام مبنی بر تشکیل یک هیات ویژه برای پیگیری تفاهم نامه‌های بین دو استان پاسخ مثبت داد و عنوان کرد: مشاور اقتصادی خود را به همراه یک هیات ویژه برای پیگیری تفاهم نامه‌های گذشته تشکیل خواهیم داد و ظرف یک ماه آینده به استان ایلام سفر خواهند داشت.

گفتی است در دیدار استانداران ایلام با واسط عراق طرفین ضمن تاکید بر حسن همجواری دو کشور دوست و برادر توافق شد در خصوص تجیهزات مرتبط با کرونا و انتقال تجربیات موفق پزشکی در مقابله با این بیماری تفاهم نامه بین دو استان امضا شد.

در خصوص تامین و انتقال اکسیژن مایع به استان واسط و کشور عراق مقرر شد تا شنبه آینده هیاتی متشکل از اتاق بازرگانی دو استان و بخش خصوصی هماهنگی لازم جهت انتقال اکسیژن مایع از استان‌های اصفهان، تهران و خوزستان به عمل آید.

توافق شد در خصوص انتقال تجربیات کرونا تیمی از استان واسط عراق به استان ایلام اعزام و با دانشگاه علوم پزشکی ایلام تبادل تجربه انجام گیرد.

 مقرر شد دو ساعت به ساعات کاری گمرکات ایران و عراق اضافه شود.

Sorry - Comments are closed