استاندار ایلام: پیگیر نقش تعیین کننده استان در مراودات تجاری با کشور عراق هستیم

استاندار ایلام گفت:دیپلماسی موفق استان حصول منافع ملی را درپی دارد و در این راستا پیگیر نقش تعیین کننده استان در مراودات تجاری با کشور عراق هستیم.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام شامگاه شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ضمن گرامی داشت هفتم تیرماه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و جمعی از یاران انقلاب، به تحولات و رخدادهای چند روز اخیر در استان ایلام پرداخت و از آن به‌عنوان روزهای خوب استان نام برد و گفت: در چند روز گذشته همه شاهد رفت‌وآمدهای مسئولان استانی و کشوری و خارج کشوری در ایلام بودیم و امیدواریم نتیجه و ماحصل این کش‌وقوس منجر به توسعه ایلام عزیز بشود.

وی در ادامه به سفر استاندار واسط عراق به استان پرداخت و گفت: بعد از حضور سفیر ایران در عراق و تقاضای ما از ایشان برای ازسرگیری مذاکرات با مقامات عراقی در راستای مناسبات و تفاهم‌نامه‌های قبلی در فاصله کمتر از یک روز این اتفاق مهم به انجام رسید و محمد جمیل المیاحی استاندار واسط عراق به همراه جمعی از مسئولان محلی به استان سفر کردند.

استاندار ایلام سفر استاندار واسط عراق به استان را حائز اهمیت خواند و گفت: در شرایط امروز کشور که نفت دیگر سهمی از منابع مالی کشور ندارد مراودات تجاری و صادرات غیرنفتی در وضعیت کنونی که با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو هستیم تعیین‌کننده و مهم است.

وی اهم موضوعات مطرح‌شده در دیدار با استاندار واسط عراق را علاوه بر درخواست آنان برای صادرات اکسیژن مایع، تجهیزات پزشکی و انتقال تجربیات موفق در ستاد مبارزه با کرونا، در حوزه مبادلات تجاری، زیرساخت‌های مرزی، بازارچه‌های مرزی، اربعین و پیگیری تفاهم‌نامه‌های بین دو استان عنوان کرد و گفت: ما هم‌زمان علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های چیلات و چنگوله مجوز گذر مرزی را در این مناطق اخذ کرده‌ایم و در حال ایجاد زیرساخت‌های بازارچه هلاله شمالی نیز هستیم چراکه می‌خواهیم در حوزه تجاری با کشور عراق نقشی تعیین‌کننده داشته باشیم.

وی ماحصل دیپلماسی موفق استان را در تأمین منافع ملی مهم ارزیابی کرد و گفت: نتیجه دیپلماسی موفق ما با عراقی‌ها به نفع شرایط اقتصادی کشور نیز هست.

وی افزود: نتیجه کار باعث شد علی‌رغم شرایط کرونا و محدودیت‌های خاص آن و مسائل داخلی کشور عراق بازگشایی مرز تجاری مهران جلوتر از دیگر پایانه‌ها اتفاق بیافتد تا جزو اولین پایانه‌های کشور در مراودات به کشور عراق باشد.

سلیمانی دشتکی در ادامه به نتایج سفر خود به مرکز در پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردمی اشاره کرد و گفت: بعد از سفر به شهرستان محروم هلیلان و تشکیل قرارگاه سازندگی محرومیت‌زدایی پیگیر مسائل و مشکلات مردم مناطق محروم استان در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور و مسئولان ۸ نهاد و وزارتخانه شدیم که دریکی از آن دیدارها نشست با مسئولان معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری بود که به‌اتفاق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

وی حضور معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و هیئت همراه در سفر دوروزه به استان مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این سفر هم اعتبارات خوب و قابل‌توجه ای به مناطق روستایی و محروم استان اختصاص یافت و هم زمینه‌ساز طرح توسعه روستایی استان با حضور و مشارکت بنیادها، نهادها و ارگان‌های مهم و تأثیرگذار کشور شدیم که إن شاء الله این مهم با حضور معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه‌وبودجه کشور به انجام می‌رسد.

Sorry - Comments are closed