بازار عراق راهکاری برای توسعه صادرات از مرز‌های غربی

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه از بازار عراق به عنوان یکی از بازار‌های مهم برای ایران یاد کرد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدزادبوم معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در این جلسه گفت: در حال حاضر وضعیت حضور ما در بازار عراق بد نیست، بگونه‌ای که سهم ۲۷درصدی از بازار عراق داریم و باید این سهم را تا حد بالاتری هم اضافه کنیم و از طرفیت مرزهای غربی بهره بیشتری بگیریم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در بازار عراق بیشتر از این جا باز کنیم، ادامه داد: مرز‌های استان کرمانشاه می‌تواند به تقویت حضور ایران در عراق کمک کند و از همین رو این مرز‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر صمت وضعیت کنونی زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: باید قدر پایانه‌های مرزی کرمانشاه را بدانیم، زیرا اگر همین زیرساخت‌ها نبود، صادرات فعلی را هم نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث شده صادرات در بسیاری از کشور‌های جهانی روند نزولی داشته باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه صادرات به بخش اقلیم کردستان عراق روند افزایشی داشته که کرمانشاه در این زمینه نقش مهمی داشته است.

زادبوم بر لزوم افزایش صادرات از مرز‌های کرمانشاه تاکید کرد و گفت: برای افزایش صادرات از مرز‌های کرمانشاه به عراق، باید زیرساخت‌های لجستیکی در مرز‌ها مانند انبار، سردخانه و … را افزایش دهیم.

وی یکی دیگر از ملزومات تقویت حضور در بازار عراق را راه‌اندازی حمل یکسره دانست و از پیگیری برای برقراری آن خبر داد و اضافه کرد: برای راه‌اندازی حمل یکسره باید سیستم حمل و نقل خود را در داخل ایران هم تجهیز کنیم، خصوصا در زمینه کانتینر‌های یخچالی که به حدود دو تا سه هزار کانتینر یخچالی نیاز داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در کنار توجه به بازار عراق به عنوان یکی از بازار‌های مهم، کرمانشاه باید از ظرفیت دو بازار مهم دیگر شامل سوریه و لبنان نیز استفاده کند.

Sorry - Comments are closed