دولت اهتمام جدی برای اجرای پروژه راه‌آهن خرمشهر – بصره دارد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران اتصال خط راه‌آهن شلمچه – بصره عراق را از استراتژیک‌ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور دانست و گفت: دولت توجه و اهتمام ویژه‌ای برای اجرای پروژه راه‌آهن خرمشهر – بصره دارد.

سعید رسولی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در فرمانداری آبادان بیان کرد: دولت اهتمام جدی برای انجام این پروژه دارد و به این خاطر جذب سرمایه‌گذار در هیات دولت به تصویب رسید ولی به دلیل بروز مشکلاتی، آغاز این پروژه به تاخیر افتاده است.

وی با اشاره به احتمال تغییر سرمایه‌گذار پروژه راه‌آهن خرمشهر – بصره افزود: وزارت راه و شهرسازی عزم جدی دارد که این پروژه را بزودی و با تغییر سرمایه‌گذار وارد فاز اجرایی کند ولی زمان دقیقی برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه در نظر گرفته نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برآورد اولیه اعتبار اجرایی این پروژه چهار هزار میلیارد ریال بود که با توجه به تورم و تحریم این اعتبار نیاز به بروز رسانی دارد.

رسولی بیان کرد: البته طرف عراقی برای زمان آغاز پروژه اتصال ریلی شلمچه به بصره باید با وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به توافق نهایی برسد.

وی با اشاره به اتصال خط راه‌آهن سربندر به خرمشهر از طریق آبادان گفت: این شهرستان ظرفیت مناسبی برای استفاده حداکثری از شبکه ریلی کشور دارد و احداث ایستگاه مسافری در آبادان پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل راه‌آهن ایران گفت: آبادان ظرفیت‌های ارتباطی بالایی به لحاظ زمینی، هوایی، دریایی و ریلی دارد که فرصت بسیار مطلوبی برای منطقه است که امیدواریم با توسعه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران این شهرستان به ظرفیت‌های گذشته خود بازگردد.

آیین کلنگ‌زنی گام نخست احداث راه‌آهن بندر امام خمینی(ره) – شادگان – خرمشهر (ایستگاه سربندر تا فولاد شادگان) روز یکشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در بندر امام خمینی(ره) آغاز شد.

طول گام نخست این پروژه ۳۰ کیلومتر است و قادر به جابه‌جایی ۲۵ تن بار است؛ سرعت قطار مسافری در این محور ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است. برآورد اولیه برای ساخت این پروژه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام شد.
پروژه نهایی شامل احداث ۱۱۰ کیومتر مسیر ریلی و احداث پنج ایستگاه به ارزش ۱۳هزار میلیارد ریال است. اتصال بندر امام خمینی(ره) به شادگان، بندر خرمشهر _ شلمچه و بصره، جذب حمل و نقل ریلی صنعتی و غیرصنعتی منطقه و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای این پروژه است.
تکمیل پروژه ترانزیتی مهم راه‌آهن‌ بندر امام خمینی(ره) – شادگان – خرمشهر باعث اتصال ایران به بندر بصره و سپس بندر لاذقیه سوریه و دریای مدیترانه می‌شود.

Sorry - Comments are closed