وزیر نفت عراق: واردات گاز از ایران ادامه خواهد داشت

«احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش در حال برنامه‌ریزی برای تامین گاز مورد نیاز کشور است، اما واردات این فرآورده تا پنج سال آینده از ایران ادامه خواهد داشت.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، وی در گفت وگو با تلویزیون دولتی عراق گفت که کشورش تا ۲۰۲۵ (پنج سال آینده) دیگر شاهد مشعل‌سوزی در میادین نفتی نخواهد بود و با مهار گاز این میادین از واردات این فرآورده از خارج بی‌نیاز خواهد شد.

وی افزود که غیر از طرح میدان «ارطاوی» در بصره که از جمله طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در بخش گاز عراق است، ۸۰ درصد دیگر طرح‌های گازی در کشور در آستانه به بهره‌برداری رسیدن است.

عبدالجبار با اشاره به اینکه عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت در «اوپک» است، اضافه کرد که ظرفیت تولید روزانه نفت کشور اکنون پنج میلیون بشکه است، ولی می‌توان این ظرفیت را تا سال ۲۰۲۵ به هفت میلیون بشکه در روز رساند.

وزیر نفت عراق خاطر نشان کرد که ظرفیت تولید گاز کشورش نیز پنج میلیارد فوت مکعب گاز است.

وی با اشاره به کاهش اتکا بر نفت به عنوان یک منبع اصلی انرژی در جهان بعد از ۲۰۳۰ گفت که سایر کشورها قصد دارند که از استفاده از نفت و گاز تا ۲۰۳۰ بکاهد.

عبدالجبار سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی را در عراق برای تامین برق ضروری دانست.

جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر با صادرات گاز و برق، مهمترین کشور در تامین انرژی عراق به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران روزانه ۳۲ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌کند که برای تامین نیروگاه‌های تولید برق این کشور استفاده می‌شود و همزمان یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به بغداد می‌فروشد.

Sorry - Comments are closed