گمرک باشماق مریوان در ترانزیت کالا رتبه نخست کشور را کسب کرد

ناظر گمرکات استان کردستان گفت: گمرک باشماق مریوان طی پنج ماه منتهی به مرداد ماه امسال رتبه نخست کشور در حوزه ترانزیت کالا را به خود اختصاص داد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بختیار رحمانی‌پور اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه میزان ترانزیت داخلی مبدا انجام شده از گمرک باشماق ۱۳ هزار و ۲۷۸ تُن به ارزش ۹ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۶۸۵ دلار بوده است.

وی اضافه کرد: در این مدت میزان ترانزیت خارجی مبدا هم ۱۴۴ هزار و ۳۸ تُن کالا به ارزش ۲۶۷ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۶۶ دلار و ترانزیت خارجی مقصد هم ۳۲۱ هزار و ۸۷۹ تُن به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۶۳ دلار بوده است.

ناظر گمرکات استان کردستان یادآور شد: در مجموع ۴۷۹ هزار و ۱۹۵ تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۴ دلار از گمرک باشماق مریوان ترانزیت شده است.

رحمانی‌پور با اشاره به اینکه گمرک باشماق طی سالیان گذشته همواره رتبه دوم ترانزیت کالا را در بین گمرک های کشور داشت، افزود: در پنج ماه منتهی به مرداد امسال این گمرک رتبه نخست ترانزیت کشور را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد حجم فعالیت تجارت خارجی استان از مرز باشماق مریوان انجام می‌شود، تاکید کرد: بعد از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از مرزهای ایران اسلامی، باشماق تنها مرز فعال کشور بود که این مهم حاصل برقراری ارتباط و تعامل مطلوبی بین ایران و مسوولان اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.
گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

Sorry - Comments are closed