تجار براساس نیاز بازار عراق گوجه‌فرنگی وارد مرز پرویزخان کنند

فرماندار قصرشیرین گفت: تجار و صادرکنندگان با برنامه و براساس نیاز بازار عراق محصول گوجه‌فرنگی به منظور صادرات وارد مرز پرویزخان کنند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین گفت: متاسفانه برخی از صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی گوجه اقدام می‌کنند که این کار باعث از بین رفتن این محصول و خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

او گفت: اکنون تجار روزانه بدون هیچ برنامه‌ای متاسفانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون گوجه وارد مرز پرویزخان می‌کنند که از این میزان تنها ۷۰ کامیون آن صادر شده و بازار عراق کشش این میزان محصول گوجه را ندارد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین افزود: آوردن بی‌رویه محموله‌های گوجه‌فرنگی به مرز پرویزخان موجب ترافیک کامیون‌ها در مرز، خراب شدن محصولات به دلیل هوای گرم، خالی شدن بازار داخلی و تورم، متضرر شدن کشاورزان و تجار و کاهش شدید قیمت صادرات این محصول می‌شود.

تاتار ادامه داد: کشاورزان و تجار قبل از آوردن محموله‌های گوجه فرنگی از وضعیت مرز‌های استان کرمانشاه و حجم بار‌های گوجه‌فرنگی مطلع شوند.

او افزود: فروش محصول گوجه‌فرنگی توسط کشاورزان از طریق بازار داخل و همچنین کارخانه‌های رب گوجه فرنگی استان راهی برای جلوگیری از متضرر شدن آن‌ها و پرت شدن محصولاتی است که با زحمت بسیار به دست می‌آید.

تجار براساس استاندارد‌های جهانی و علم روز فعالیت کنند

نماینده عالی دولت در قصرشیرین بر بسته‌بندی مناسب و با کیفیت محصول تاکید کرد و گفت: تجار ما باید خود را با استاندارد‌های جهانی تجارت آشنا کنند و شیوه سنتی را رها کرده و علمی و سنجیده تجارت کنند.

تاتار از تجار خواست خودشان مستقیم به بحث تجارت ورود کرده و واسطه‌ها را حذف کنند تا شاهد ضرر و زیان نباشند، چون گاهی برخی از واسطه‌های تجار به فکر جیب خود هستند و با دادن اطلاعات غلط از بازار عراق از صادرکننندگان می‌خواهند بی‌رویه محصول وارد مرز کنند و این گونه شاهد ضرر و زیان شوند.

گوجه فرنگی مرجوعی از عراق به دلیل عدم تأیید سازمان‌های نظارتی است

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: برگشت بعضی از بار‌های گوجه فرنگی صادراتی به کشور عراق به علت تایید نشدن سازمان‌های نظارتی، بهداشت و قرنطینه نباتی در آن سوی مرز صورت گرفته است.

خلیل حیدری افزود: روزانه محصولات کشاورزی زیادی از مرز‌های کرمانشاه به کشور عراق صادر می‌شود و طبیعی است در این بین برخی از کالا‌های صادراتی در حوزه کشاورزی به علت کیفیت پایین مورد تأیید سازمان‌های نظارتی کشور عراق قرار نگیرد و عودت داده شود.

او با اشاره به اینکه به تازگی فیلمی در فضای مجازی مبنی بر دور ریختن محصول گوجه فرنگی مرجوعی از کشور عراق منتشر شده، گفت: آنچه در این فیلم دیده می‌شود به ندرت اتفاق می‌افتد و راننده عراقی به صورت غیرقانونی اقدام به ریختن بار گوجه فرنگی کرده است.

او گفت: صادرکنندگان باید براساس تقاضای بازار عراق محصول عرضه کنند و در این زمینه باید شرکت‌های تخصصی ایجاد کرد تا با بسته بندی مناسب و بالا بردن کیفیت محصولات، شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

Sorry - Comments are closed