مرز رسمی پرویزخان نقشی مهم در رونق اقتصادی کشور دارد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان نقشی مهم در رونق اقتصادی کشور داردکه افزایش صادرات از این مرز نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب است.

حشمت رضایی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت از پرویزخان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بازدید مشکلات و مسایل این مرز و چگونگی نحوه صادرات و مبادلات تجاری از آن احصا شد تا موارد لازم از طریق وزارتخانه های مربوط پیگیری و شاهد رونق هرچه بیشتر صادرات از این مرز باشیم.

 وی اظهار داشت: عملیات طرح جامع گمرک رسمی پرویزخان در سطح ۴۰ هکتار، هم‌اکنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مرحله اول برای عملیاتی شدن این طرح ۷۴ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و با رفع مشکلات و موانع پروژه هم اکنون عملیات اجرایی از روند مطلوبی برخوردار است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: طرح جامع گمرک پرویزخان قرار است طی ۲ مرحله انجام شود که مرحله اول آن در سطح ۲۵ هکتار و مرحله دوم شامل ۱۵ هکتار است.

رضایی ادامه داد: عملیات اجرایی مرحله اول طرح شامل ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است.

وی با قدرانی از تلاش های استاندار کرمانشاه و مجموعه دست اندرکاران و دستگاه های مرتبط با مرز پرویزخان گفت: از ابتدای همه گیری بیماری ویروسی کرونا تاکنون با وجود وقفه ای که در فعالیت های سایر مرزهای کشور پیش آمد اما پرویزخان شاهد ادامه مبادلات تجاری بود و در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی حتی یک روز هم فعالیت های این مرز تعطیل نشد که تلاش همه افراد دست اندرکار در این زمینه از فرماندار و استاندار تا مجموعه گمرک و سایر دستگاه ها و فعالان اقتصادی قابل قدردانی است که جهاد اقتصادی انجام می دهند.

وی اظهار داشت: در بازدید و نشستی که امروز با حضور نمایندگان ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن تجارت و همچنین نمایندگان گمرک در محل پایانه مرز رسمی پرویزخان انجام شد اعضا در راستای لزوم ایجاد اتاق بازرگانی در مرز، ایجاد سامانه سرمایشی و سردخانه و فراهم کردن ساز و کار مناسب برای صادرات میوه و تره بار، تسهیل در اجرای طرح جامع گمرک و ساماندهی وضعیت موجود و ایجاد مدیریت واحد در مرز و سایر مسایل بحث و تبادل نظر کرده و قرار شد این مسایل به طور کلان از طریق مسوولان پیگیری شود تا شاهد نتایج آن در مرز و منطقه باشیم.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

Sorry - Comments are closed