روزانه یک‌هزار تن مرکبات مازندران به کشورهای همسایه صادر می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت که امسال تاکنون به طور میانگین روزانه یکهزار تن مرکبات استان به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه صادر شده است.

هادی ایزدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال با توجه به قیمت ارز و به برداشت رسیدن زودتر مرکبات به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی، از مهر ماه تاکنون روزانه ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان صادر می شود که ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی میزان صادرات مرکبات در سال گذشته را روزانه ۴۰ کانتینر ۲۰ تنی اعلام کرد و افزود: در مجموع پارسال ۱۵۰ هزار تن مرکبات در بازه زمانی آبان ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ از مازندران صادر شد.

ایزدی مهم ترین مقصد صادرات مرکبات مازندران را کشورهای روسیه و عراق معرفی کرد و گفت که این محصولات باغی مازندران به دیگر کشورهای همسایه هم صادر می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران صادرات بیش از ۲۴۰ هزار تنی مرکبات را برای سال جاری پیش بینی کرد و افزود که در صورت محقق شدن این آمار، شاهد افزاش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

وی گردش مالی صادرات این میزان مرکبات را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

ایزدی بیشترین مرکبات صادراتی مازندران را پرتقال تامسون و نارنگی انشو معرفی کرد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران همچنین افزایش بیش از ۱۰ درصدی تولید مرکبات را برای سال جاری در استان پیش بینی کرد و گفت: پیش بینی ما تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول مرکبات است چون شاهد شرایط خوب گل دهی درختان مرکبات به خاطر شرایط خوب آب و  هوایی در سال جاری بودیم.

وی همچنین از ارتقای و بهبود سردخانه ها و سورتینگ های استان در یک سال گذشته خبر داد و افزود: با این اقدامات فنی و به کارگیری دستگاه های پیشرفته بسته بندی مرکبات، در سال جاری شاهد کاهش ضایعات مرکبات به کمتر از یک درصد خواهیم بود و باغداران نیز از ذخیره سازی میوه برای عرضه در شب عید استقبال بیشتری خواهند داشت.

ایزدی گفت: در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.

وی به بهره برداری از پایانه صادراتی روماک گستر جویبار به عنوان یکی از مدرنترین پایانه های صادراتی کشور اشاره کرد و افزود: این پایانه با برخوردای از ظرفیت یکصد هزار تنی ذخیره مرکبات علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات نقش بسزایی در بهبود صادرات آن خواهد داشت.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند.

Sorry - Comments are closed