سهم تجارت خارجی استان فارس با کشور عراق افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس گفت: عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی کشور ایران است و باید شرایطی فراهم شود که سهم کالاها و تجارت خارجی این استان در اقتصاد این کشور افزایش یابد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، جمال رازقی صبح امروز در نشست میز تخصصی عراق که با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف به صورت وبینار برگزار شد با اشاره به اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی کشور ایران است و باید ساز و کاری فراهم شود که سهم کالاها و تجارت خارجی استان فارس در اقتصاد این کشور افزایش یابد اظهار داشت: توسعه روابط تجاری استان فارس با کشور عراق می‌تواند تاثیر بسیاری بر اقتصاد استان داشته باشند لذا باید زیرساخت‌های افزایش مناسبات اقتصادی دو طرف فراهم و شرایط تسهیل شود.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی جزو اقلام عمده صادراتی کشور ایران به عراق است که در این زمینه استان فارس با تولید سالیانه ۱۲ میلیون تن محصولات کشاورزی زراعی، باغی و دامی سهم خوبی در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد اما تاکنون محصولات استان فارس سهم کمی در بازار کشور عراق داشته است اظهار داشت: با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ و مطرح لبنیات در استان فارس اما صادرات محصولات استان فارس به کشور عراق سهم بزرگی نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه ظرفیت‌های  فراوانی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، خدمات فنی مهندسی، گردشگری و غیره در استان فارس وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند سرفصل جدیدی برای گسترش تجارت خارجی این استان با کشور عراق باشد گفت: بازرگانان و تجار استان فارس آماده حضور و ارائه محصولات باکیفیت در بازار کشور عراق هستند و ما از هر گونه همکاری اقتصادی استقبال می‌کنیم.

خط پرواز مستقیم نجف – شیراز راه‌اندازی شود

سید مجتبی علوی نماینده معاونت گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری فارس در ادامه این جلسه گفت: کشور ایران و استان فارس با کشور عراق و شهر نجف از دیرباز ارتباط ویژه‌ای داشته‌ و امروز دو شهر نجف و شیراز در ابعاد مادی و معنوی می‌توانند ارتباط قوی‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان فارس در بخش‌های مختلف پزشکی، مذهبی، گردشگری چهار فصل و تاریخی می‌تواند بسیار مورد استقبال مردم کشور عرق قرار گیرد تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون شهر شیراز از وجود گردشگران و توریست‌های کشور عراق در حوزه‌های مختلف گردشگری بهره‌مند نبوده است که یکی از دلایل این موضوع می‌تواند عدم‌ شناخت مردم کشور عراق از شهر شیراز و استان فارس باشد که انتظار داریم سفارت و کنسولگری کشورمان در این کشور توانمندی‌های استان فارس و شهر شیراز را به مردم عراق معرفی کنند.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی خط پرواز مستقیم نجف – شیراز و انعقاد تفاهم‌نامه مابین شهرداری‌های دو شهر شیراز و نجف از پیشنهادهای ما برای افزایش تعاملات دو منطقه است.

تاکید بر همکاری‌های دو جانبه

حمید مکارم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف نیز در این جلسه با اشاره به سابقه ارتباطات کشور عراق و استان فارس بر افزایش مناسبات اقتصادی استان فارس و کشور عراق تاکید کرد و اظهار داشت: کشاورزی یکی از مباحث مشترک و مورد نظر ما برای گسترش تبادلات تجاری با استان فارس است که اطلاعات به روز و کاملی از ابعاد مختلف حوزه کشاورزی کشور عراق تهیه شده است.

وی گفت: با توجه به سابقه استان فارس در تولید محصولات با کیفیت کشاورزی، پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان فارس به کشور عراق در سطح بالاتری بتوانیم مبادلات را افزایش دهیم.

مکارم اظهار داشت: آمادگی داریم تیمی از تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور عراق و شهر نجف را برای بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی، دامداری و تجهیزات کشاورزی به استان فارس اعزام کنیم که منتج به انعقاد قراردادهای خوبی شود.

وی با تاکید بر اینکه تجارت با کشور عراق از راه دور امکان‌پذیر نیست گفت: با توجه به مزیت‌های استانی می‌توانیم تیم‌های مناسبی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران عراقی را ساماندهی و به استان فارس معرفی کنیم.

مکارم خاطرنشان کرد: تاکید ما در توسعه مناسبات اقتصادی دو منطقه بر همکاری‌های دو جانبه است که باید در این زمینه برنامه‌های دقیق و منظمی با همکاری دو طرف تدوین شود.

وی با بیان اینکه ما در کنسولگری خدمات وکیل و مشاوره حقوقی ارائه می‌دهیم عنوان کرد: تبلیغات یکی از ارکان مهم در ارتباط بین کشورها است و بدون توجه به تبلیغات نمی‌توان انتظار داشت مردم کشورهای دیگر از ظرفیت‌های ما مطلع باشند.

Sorry - Comments are closed