امسال ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: امسال با وجود شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹، یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، جواد هدایتی روز پنجشنبه در جلسه ساماندهی سایت های تخلیه و بارگیری واقع در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر افزود: از این میزان ۶۶۲ هزار تن مربوط به کالاهای وارداتی و ۵۶۰ هزار تن مربوط به کالاهای صادراتی بوده است.

وی اضافه کرد: طی سال جاری برای حمل این میزان کالا، ۲۳ هزار تردد ناوگان باری در مرز تمرچین ثبت شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: یکی از اهداف مهم سازمان، روان‌سازی ترانزیت در پایانه های مرزی است که این هدف جز با حذف بروکراسی اداری، تسریع در صدور بارنامه، ایجاد جاده های امن و مناسب و سازماندهی در عبور و مرور از پایانه‌های مرزی میسر نخواهد بود.

هدایتی اظهار کرد: در صورت تصویب طرح پیشنهادی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی پایانه مرزی تمرچین شاهد تسهیل تردد کامیون‌های ورودی و خروجی و برطرف شدن حل مشکل این پایانه خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه بیان کرد: ساخت پایانه مرزی تمرچین ۱۳ سال پیش به لحاظ موقعیت آن زمان انجام و به صورت ابتدایی جانمایی شد که با توجه به شرایط کنونی دارای نواقص زیرساختی است و باید برای رفع آن ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

نادر صادقی گفت: پایانه مرزی تمرچین طی زمان با افزایش تردد بار به طور نامتوازن و ناموزون رشد کرده که مطلوب نبوده و همین امر اعتراض اهالی منطقه، رانندگان، صادر کنندگان و وارد کنندگان را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه پایانه مرزی تمرچین به لحاظ ترانزیتی دارای رویکردهای جدیدی است، افزود: در برگزاری مناقصه‌ها برای شرکت های مستقر و پیمانکار باید اهلیت سنجی مالی، دانشی و فنی در این مرز لحاظ شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت پایانه مرزی تمرچین اظهار کرد: سهم ناوگان ورودی پایانه مرزی تمرچین بیش از ۳۴ هزار و خروجی بیش از ۳۳ هزار دستگاه است که از نظر تعداد ناوگان ورودی با اختصاص ۵.۵ درصد کل ناوگان ورودی به کشور در رتبه ۹ و از نظر تعداد ناوگان خروجی با اختصاص ۵ درصد در رتبه ۱۰ کشوری قرار دارد.

ارسلان شکری اضافه کرد: ترافیک و توقف وسایل نقلیه در جاده منتهی به محدوده پایانه مرزی و عدم استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در مسیر محور پیرانشهر به مرز تمرچین برای ساماندهی ترافیک از عمده مشکلات این پایانه مرزی به شمار می رود.

وی پایانه مرزی تمرچین را به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ ترانزیتی غرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: واردات و صادرات از منطقه تمرچین مورد تأیید است و ما نیز از موضوع رونق اقتصادی مردم مرزنشین استقبال می‌کنیم و حل مشکلات موجود رویکرد اصلی سازمان و به تبع آن اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

به گزارش ایرنا، پایانه مرزی تمرچین به لحاظ جغرافیایی و قرارگیری در کریدور شرق به غرب مسیر مناسبی برای ورود به کشور سوریه، دسترسی به دریای مدیترانه و قاره آفریقا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طرحی برای بهسازی مسیر ورودی پایانه مرزی تمرچین در جهت ساماندهی ورودی این مرز پیشنهاد شده که گامی موثر در جهت رفع عمده مشکلات موجود در جهت فعالیت های اقتصادی آن خواهد بود.

مرز تمرچین یکی از پنج مرز رسمی در آذربایجان غربی و تنها مرز رسمی این استان با شمال عراق است.

Sorry - Comments are closed