رشد ۴۷ درصدی صادرات از گمرکات کردستان/گمرک باشماق رتبه نخست ترانزیت کشور دارد

ناظر گمرکات کردستان گفت: صادرات از گمرکات کردستان در سال‌جاری از لحاظ ارزش ۱۶ درصد و از لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد داشته است.

به نقل از خبرگزاری فارس، بختیار رحمانی‌پور اظهار کرد: در ترانزیت داخلی مبدأ به میزان ۳۹ هزار و ۶۰۷ تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۱ دلار و در ترانزیت خارجی مبدأ به میزان ۴۳۱ هزار و ۴۰۰ تن کالا به ارزش ۸۷۲ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۳۷۵ دلار ترانزیت کالا در گمرک باشماق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه گمرک باشماق رتبه نخست ترانزیت در کشور را دارا است، افزود: بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش سه میلیارد دلار در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت انجام شده که از لحاظ وزنی بک درصد رشد داشته است.

وی به افزایش حجم صادرات کالا در استان پرداخت و گفت: افزایش حجم صادرات کالا نشان‌دهنده رشد فزاینده تجارت خارجی استان کردستان است و شرایط رو به رشد در طول سال‌های گذشته سیر صعودی کمیت مبادلات تجاری از مرزهای این استان را به همراه داشته است.

ناظر گمرکات استان کردستان اعلام کرد: در ۱۰ ماه سال جاری بیش از ۴.۵ میلیارد دلار تجارت خارجی از گمرکات کردستان انجام شده است که از این میزان تجارت خارجی سهم صادرات استان یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۶۷ تن کالا به ارزش ۶۹۷ میلیون و ۴۵۴ هزار دلار بود است.

رشد ۴۷ درصدی صادرات کالا از گمرکات استان به لحاظ وزنی

رحمانی‌پور اضافه کرد: صادرات انجام شده از گمرکات کردستان در سالجاری از لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد و از لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی از استان به خارج از کشور شامل محصولات کشاورزی از جمله کیوی، هندوانه، سیب تازه و گوجه فرنگی زراعی و گوشت مرغ و خروس بصورت قطعات یخ‌زده است.

وی اضافه کرد: صادرات استان بیشتر به کشورهای عراق، افغانستان، بلغارستان، ترکیه و روسیه انجام می‌گیرد.

افزایش ۱۶ درصدی واردات کالا به داخل کشور

ناظر گمرکات استان کردستان تصریح کرد: میزان واردات از گمرکات استان در سالجاری به میزان ۲۸ هزار و ۸۱۸ تن کالا به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۹۷ دلار است که نسبت به سال قبل از لحاظ وزنی سه درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور اظهار کرد: آلیاژهای آلومینیوم، موزسبز تازه، ماژول نمایشگرهای صفحه‌های ال سی دی و ال ای دی از جمله کالاهایی است که از عراق، ترکیه، آلمان، هلند و چین و از طریق گمرکات کردستان به داخل کشور وارد می‌شوند.

وی تعداد مسافران ورودی از طریق گمرک باشماق به داخل ایران را ۷۵ هزار و ۵۸۲ نفر  دانست و گفت: این تعداد نسبت به سال قبل ۸۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۸۳ درصدی خروج مسافران از گمرکات کردستان به خارج کشور

وی مسافران خروجی از ایران به خارج کشور را نیز ۷۸ هزار و ۹۹۷ نفر دانست و بیان کرد: این تعداد نیز در مقایسه با سال گذشته ۸۳ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان کردستان افزود: خودروهای خروجی از گمرکات استان به تعداد ۱۷۶ هزار و ۳۰۳ دستگاه است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته و تعداد خودروهای ورودی به ایران نیز ۶۹ هزار و ۱۰۹ دستگاه که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

رحمانی‌پور به تعداد بسته‌های ورودی به گمرک امانات پستی استان به تعداد ۱۰۳ بسته به وزن ۳۹۷ کیلوگرم که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد از لحاظ تعداد و سه درصد از لحاظ وزن کاهش داشته است، پرداخت و اعلام کرد: بسته‌های خروجی نیز به تعداد ۱۳۵۶ بسته بوده که دارای وزن ۱۴ هزار و ۳۸۵ کیلوگرم است و در مقایسه با سال گذشته از لحاظ تعداد ۱۲ درصد کاهش و از لحاظ وزن ۲۱ درصد افزایش داشته است.

Sorry - Comments are closed