استاندار کرمانشاه: عراق با بازگشایی مرز «تیله‎‌کوه» موافقت کرد

استاندار کرمانشاه اعلام کرد که فرماندار شهرستان گرمیان عراق با بازگشایی مرز «تیله‌کوه» در شهرستان سرپل ذهاب موافقت کرده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «هوشنگ بازوند» روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روزهای آینده تیمی به منظور پیگیری ویژه بازگشایی این پایانه مرزی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: این تیم که اعضای اتاق بازرگانی را نیز در دل خود دارد کار رایزنی با مقامات عراقی و پیگیری ویژه برای تسریع بازگشایی مرز «تیله‌کوه» را انجام می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سال ۷۵ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی چند بازارچه مرزی در استان کرمانشاه موافقت شد که «تیله‌کوه» در شهرستان سرپل‌ذهاب نیز یکی از این مرزها بود.

با بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌کوه ۱۴۱ روستای شهرستان سرپل ذهاب با جمعیت ۲۸ هزار تن از ظرفیت این مرز برخوردار می شوند.

بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه باعث رونق بیش از پیش این شهرستان و همچنین امنیت پایدار در ۴۸ کیلومتر نوار مرز این منطقه و ایجاد اشتغال خواهد شد.

هم اکنون ۴۰ تاجر سرپل ذهابی برای فعالیت در این بازارچه آماده هستند.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن پنج مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

شهریور ماه سال گذشته تیمی از اقلیم کردستان عراق به منظور بازگشایی مرز «تیله‌کو» و رایزنی در این رابطه به کرمانشاه سفر و با فرماندار شهرستان سرپل ذهاب دیدار و گفت و گو کردند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در این دیدار گفت: مرز تیله‌کوه اهمیت بسیار زیادی دارد که ۴۵ کیلومتر مسافت کمتری با سلیمانیه دارد و باعث کاهش بار ترافیکی مرز رسمی پرویزخان می شود.

«طاهرمحمد صالح» افزود: نامه رسمی استاندار کرمانشاه و گمرک به حکومت اقلیم کردستان عراق ارسال شده و اقلیم نیز پاسخ آن را داده که به زودی شاهد بازگشایی بازارچه مرزی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه باعث رونق منطقه و فعالیت تجاری خواهد شد و هماهنگی های بسیار خوبی بین بازرگانان ۲طرف وجود دارد.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.

Sorry - Comments are closed