عراق در حال گفت‌وگو بر سر توافق هفت میلیارد دلاری انرژی با توتال است

خبرگزاری بلومبرگ از گفت‌وگو برای توافق میان توتال فرانسه و عراق با هدف ساخت تاسیسات زیربنایی و توسعه میدان‌های نفتی و تولید گاز این کشور با ارزش بالغ بر هفت میلیارد دلار خبرداد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از این خبرگزاری آمریکایی نوشت: «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق دیروز شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد: عراق در حال بحث برای توافق با توتال، غول عظیم نفتی، برای ساخت تاسیسات بزرگ زیربنایی و توسعه میدان های نفتی و تولید گاز است.

وی افزود: «انتظار داریم این توافق تا پیش از ماه ژوئیه (خرداد و تیر) نهایی شود». گفته می شود رابطه با توتال با هدف کاهش استفاده از سوخت ها برپایه کربن است.

وزیر نفت عراق در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود ضمن عظیم خواندن این توافق، حجم سرمایه گذاری را بیش از هفت میلیارد دلار اعلام کرد.

عبدالجبار تاکید کرد: شرایط از جمله تصمیم های سیاسی و دولتی برای یک مدل اقتصادی که حامی حقوق طرفین باشد در نظر گرفته شده است.

عراق از ماه ژانویه (دی و بهمن)، تفاهم نامه ای با «پاتریک پویان» مدیر عامل شرکت توتال در مورد استخراج گاز طبیعی، انرژی پاک و زیرساخت ها امضا کرد. گفت وگوها میان عراق و توتال برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته میلادی (مهر ۹۹) گزارش شد.

وزیر نفت عراق خاطرنشان کرد که کشورش در سال ۲۰۲۱ میلادی واردات بنزین و گازوئیل را ۵۰درصد و در سال آینده ۹۰ درصد کاهش می دهد. وی گفت عراق برای حمایت از تولید برق به حجم بسیار محدودی از واردات گازوئیل نیاز دارد.

عبدالجبار در این گفت و گوی تلویزیونی همچنین اعلام کرد: عراق اکنون از ایران گاز خریداری می کند و در تلاش است تا واردات را از قطر، قزاقستان و سایر تولیدکنندگان تنوع بخشد.

Sorry - Comments are closed