اجرای پروژه بندر بزرگ فاو توسط نخست وزیر عراق آغاز شد

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق صبح امروز (یکشنبه) با حضور در استان جنوبی «بصره» و هم مرز با ایران، اجرای «پروژه بندر بزرگ فاو» را افتتاح کرد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، این پروژه که شرکت کره ای “دوو” پیمانکار اجرای آن شده، در مرحله اول شامل پنج قرارداد ساخت ۵ سکوی اسکله به عمق ۱۹ متر برای پذیرش کشتی و کانتینر، حفاری شبکه آبی داخل و خارج بندر، حفاری کانال اتصال فاو به بندر «خور الزبیر» و ساخت بزرگراهی بین بندر فاو و بندر «ام قصر» می شود.

الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به بصره، سنگ بنای آغاز اجرای پروژه بندر بزرگ فاو را امروز صبح نهاد.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار اطلاعیه ای، از آغاز عملیات اجرایی این طرح توسط الکاظمی خبر داده و اعلام کرد: پس از ساخت اولین مرحله توسعه، بندر فاو میزبان ۳ میلیون کانتینر خواهد بود و کار ساخت کل بندر قرار است طی تقریبا ۴ سال صورت گیرد.

وزارت حمل و نقل عراق نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: این پروژه عظیم شامل ساخت فضا برای کانتینر به طول ۱۷۵۰ متر، پروژه لایروبی و حفاری و ساخت شبکه ناوبری داخل حوض بندر به طول ۱۰ کیلومتر در داخل بندر و ۱۳ کیلومتر خواهد بود.

همچنین برای خارج از بندر هم به منظور اتصال آن به کانال حمل و نقل بین المللی، بزرگراهی ساخته خواهد شد که بندر فاو و شهر ام قصر را به طول ۶۳ کیلومتر متصل می کند و ساخت یک تونل زیر کانال به سمت خور الزبیر و اتصال به آن، بخش دیگر ساخت و سازها است.

وزارت حمل و نقل عراق این پروژه را “شریان حیاتی و ستون فقرات اقتصادی کشور” اعلام کرد و در اطلاعیه اش ذکر کرد: کشورهای شرقی بدین وسیله از طریق عراق به ترکیه و سوریه متصل کرده و پس از آن با کانال به اصطلاح خشک به اروپا خواهد رساند و پس از تکمیل به بزرگترین بندر مشرف به خلیج فارس و دهمین بندر در سطح جهان تبدیل خواهد شد چرا که ظرفیت آن با توجه به طرح های توسعه یافته به ۹۹ میلیون تن خواهد رسید.

عراق درسال گذشته میلادی قراردادی با شرکت کره ای دوو به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار برای جذب ۲۰۰ کارشناس به منظور اجرای پروژه ساخت بندر بزرگ فاو امضا کرد.

پیش بینی حداکثر ۲۰۰ هزار شغل از این پروژه برای عراقی ها شده است.

در حالیکه بندر فاو ظرفیت بیشتری برای کانتینرها و کشتی های باری دارد، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت آن تقریبا تمامی کشتی های وارده به عراق از بندر ام قصر استفاده می کند.

Sorry - Comments are closed