تجارت ۷ میلیارد دلاری غیرنفتی در اردیبهشت ماه

سخنگوی گمرک ایران گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اردیبهشت ماه به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسید.

خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران نوشت: سید روح الله لطیفی اظهار داشت: تجارت خارجی غیرنفتی دو ماهه کشور به ۲۲.۲ میلیون تن کالا و به ارزش ۱۲.۸ میلیارد دلار رسید که ۱۱.۹ میلیون تن، به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

سخنگوی گمرک ایران افزود: از این میزان تجارت خارجی در ماه اردیبهشت، هشت میلیون و ۵۷۹ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی است و مابقی آن به وزن سه میلیون و ۳۲۱ هزار تن، به ارزش سه میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

وی توضیح داد: با وجود رشد ۴۸ درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع دو ماه ابتدایی سال نسبت به این مدت در سال قبل، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با ۲۷۷ هزار تن کالای بیشتر و ۳۸۴ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۳.۳ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش را شاهد بودیم و در واردات نیز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن کالا با ارزشی بیش از ۹۳۷ میلیون دلار نسبت به فروردین ماه، واردات قطعی بیشتری داشتیم که این میزان، رشد ۶۲.۵ درصدی در وزن و ۳۳.۵ درصدی در ارزش واردات نسبت به فروردین ماه به شمار می‌آید.

لطیفی در خصوص تجارت کشور در اردیبهشت ماه افزود: در اردیبهشت امسال در رویه صادرات نسبت به اردیبهشت سال ۹۹، ۷۲۰ میلیون دلار کالا بیشتر صادر شد که معادل رشدی ۲۷.۵ درصدی است و در همین مدت نسبت به اردیبهشت سال قبل در رویه واردات، ۵۹۵ میلیون دلار کالا بیشتر وارد شده که ۱۹ درصد بیشتر بوده است. البته در وزن در هر دو رویه کاهش ۵۳۱ هزار تنی و ۶۱۲ هزار تنی را شاهد بودیم که منفی ۶ درصد وزن صادرات و منفی ۱۵.۵ درصد وزن واردات است.

سخنگوی گمرک ایران در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: چین با دو میلیون و ۳۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۰۵ هزار تن به ارزش ۴۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۱۹۳ هزار تن به ارزش ۲۱۱ میلیون دلار و افغانستان با ۴۵۹ هزار تن به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه بودند.

وی افزود: امارات با ۹۵۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار، چین با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۸۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار، سوئیس با ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار و آلمان با ۱۱۸.۵ هزار تن به ارزش ۱۷۱ میلیون تن، پنج شریک کشورمان برای تأمین کالاهای مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور توضیح داد: ترانزیت کشور در اردیبهشت ماه مانند فروردین روند خوبی دارد و ۹۳۳ هزار تن کیلومتر، میزان کالاهای عبوری از کشورمان در این ماه بوده است.

Sorry - Comments are closed