قانون مشخصی برای صادرات برق توسط بخش خصوصی نداریم/ عراق هنوز بدهکار است

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۴ تا ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر شده اما فعلاً برای کشورهای هدف صورتحساب صادر شده و پولی دریافت نکرده‌ایم، گفت: با گذشت یک سال هنوز بدهی عراق بابت خرید برق تسویه نشده است.

به نقل از خبرگزاری فارس، آرش کردی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که پرسید سندیکای صنعت برق بخش خصوصی ادعا دارد می‌تواند اقدام به صادرات برق کند آیا قانونی داریم که بخش خصوصی بتواند اقدام به صادرات برق کند، گفت: در این خصوص خیلی قانون مشخصی نداریم و محدودیت قانونی هم نداریم، یعنی نه توصیه شده است که بخش خصوصی می‌تواند صادرات انجام دهد و نه محدودیت، اما اگر روزی این کار انجام شود باید در یک بازار کاملاً رقابتی مطابق با قوانین و مقررات انجام شود.

وی افزود: در قوانین و مقررات مشخص، منافع کسانی که قصد ورود به این کار را دارند به صورت یکسان در نظر گرفته می شود.

* بابت صادرات برق فقط صورتحساب صادر شده است

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این سوال که در 6 ماه نخست چه میزان صادرات برق شده است،گفت: 4 تا 5 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر و بابت آن تاکنون فقط صورتحساب صادر شده است، در این 6 ماه ارزش این صادرات برق 300 تا 400 میلیون دلار بوده است.

کردی در خصوص اینکه آیا عراق بدهی خرید برق به ایران که سال گذشته حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده را پرداخت کرد یا خیر، اظهار داشت: عراق از پارسال به تدریج دارد بدهی خود را پرداخت می‌کند و از پارسال تاکنون از این میزان بدهی 350 میلیون دلار پرداخت شده است. 

 

Sorry - Comments are closed