سرگردانی پیمان پولی میان بانک‌های ایران و عراق/ بانک مرکزی کم‌کاری کرد

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن اعلام اینکه هنوز پیمان پولی بین ایران و عراق برقرار نشده است، گفت: بانک مرکزی ایران مدعی است برای همکاری‌های بانکی با طرف عراقی مذاکره کرده و پیشنهاد داده، ولی عراق امضا نکرده است. عراق هم ادعا دارد که برای پیمان پولی آمادگی دارد و یک توافقنامه ۱۷ بندی هم در این زمینه نوشته و برای بانک مرکزی ایران فرستاده اما بانک مرکزی ما اقدام نکرده است.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید حمید حسینی اظهار کرد: بحث امضای قرارداد دو جانبه پولی از مهمترین سیاست‌های بانک مرکزی برای حل مسائل بانکی و ارتباطات پولی با سایر کشورهاست.

وی ادامه داد:‌ در سفرهای خارجی نماینده بانک مرکزی حضور دارد، مذاکره و طرح خود را ارائه می‌کند؛ اما متاسفانه تنها کشوری که پیمان پولی با آن اجرایی شده کشور ترکیه است. پیمان پولی با ترکیه به مرحله نهایی رسیده و اجرایی شده است. البته مشخص نیست که پیمان پولی با ترکیه هم خیلی به نفع ما باشد، چون بخشی از صادرات ما به ترکیه شامل نفت و گاز می‌شود که اگر بخواهیم در مقابل آن لیر دریافت کنیم مشخص نیست که چقدر به صلاح‌مان باشد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: حدود دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و حدود شش میلیارد دلار صادرات نفت و گاز به ترکیه داریم و واردات ما از ترکیه نیز چهار میلیارد دلار بیشتر نیست و ترک‌ها چون به نفع‌شان بوده است، پیمان پولی را پذیرفته اند.

حسینی درباره آخرین وضعیت پیمان پولی با عراق گفت: در مورد پیمان پولی با عراق پیشنهاد شده و مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز به جایی نرسیده است. بانک مرکزی ایران مدعی است برای همکاری‌های بانکی با طرف عراقی مذاکره کرده و پیشنهاد داده ولی عراق امضا نکرده است. عراق هم ادعا دارد که برای پیمان پولی آمادگی دارد و یک توافقنامه ۱۷ بندی هم در این زمینه نوشته و برای بانک مرکزی ایران فرستاده اما بانک مرکزی ما اقدام نکرده است.

بانک مرکزی در زمینه پیمان پولی کم کاری کرده است

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در این زمینه همت و تلاش لازم را انجام نمی‌دهیم. در همایش بزرگ تجاری ایران و عراق که در تهران برگزار شد چند مقام بانک مرکزی عراق و نماینده‌های بانک‌های مهم عراقی حضور داشتند اما با اینکه رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام بانک مرکزی دعوت بودند ولی متاسفانه هیچ کدام در این همایش حاضر نشدند و از فرصتی که مقامات بانکی عراق بودند استفاده نشد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بانک مرکزی آنقدر درگیر مسائل نظام بانکی و سپرده گذاران است که عملا فرصت موضوعات بین المللی و پیگیری‌های خارجی را ندارد. به نظر می‌رسد که در این زمینه بیشتر کم کاری از بانک مرکزی ما است؛ ضمن اینکه در عراق هم به دلیل تنوع احزاب و گروه‌ها تصمیم‌گیری کار سختی است.  

حسینی درباره اینکه آیا برقراری پیمان پولی با عراق به نفع‌ ایران است؟ اظهار کرد: فرقی که ترکیه با عراق دارد این است که ارزش پولی ترکیه در دو سال گذشته پایین آمده است و لیر افت کرده اما عراق در اوج بحران‌های داعش نه تورم داشته و نه ارزش پولی‌اش کم شده است. ما تعداد زیادی زائر داریم که به عراق می‌روند و پول عراق می‌تواند برای‌مان قابل استفاده باشد اما ارزش ملی پول ترکیه رو به کاهش بوده است.

به گزارش ایسنا، به طور کلی در شیوه برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه به منظور تسهیل در روابط تجاری، مبادلات با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود، به این معنی که به جای استفاده از واحد پول واسطه که عمدتا دلار و یورو است، از پول کشورهای مبدأ و مقصد استفاده می‌شود.  در ایران نیز موضوع پیمان‌های پولی دو جانبه به طور جدی از اواسط سال ۱۳۹۳ کلید خورد و موضوع برقراری پیمان پولی با سه کشور ترکیه، عراق و روسیه مطرح شد که بر اساس آخرین اطلاعات تا کنون پیمان پولی با کشور ترکیه عملیاتی شده است. البته همه مبادلات با ترکیه نیز  بر اساس پول محلی دو کشور نیست و مقدار زیادی از آن همچنان با دلار صورت می‌گیرد.

Sorry - Comments are closed