عضو هیئت رئیسه اتاق ایران: بسته ماندن مرز پرویزخان، عامل تقویت حضور ترکیه و چین در بازار عراق

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: بسته ماندن مرز پرویزخان، عامل تقویت حضور ترکیه و چین در بازار عراق است و صادرات ایران به ویژه صادرات کرمانشاه را کاهش می‌دهد.
به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کاشفی افزود : اخیراً که قدری از تنش‌ها کم شده شاهد بازگشایی مرز باشماق بودیم از این رو انتظار می‌رود مرز پرویزخان نیز با پیگیری مسئولان بازگشایی شود زیرا مرز پرویزخان نه‌تنها در صادرات به کردستان بلکه برای صادرات به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق هم نقش بسزایی دارد.
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با اشاره به تحولات اخیر عراق و تنشی که بین دولت مرکزی و اقلیم ایجادشده است ، گفت: این تحولات باعث شد مرزهای ایران که مجاور مناطق کردنشین است از جمله پرویزخان، باشماق و پیرانشهر برای مدتی بسته و مبادلات تجاری این مرزها متوقف شود.
کاشفی، دلیل رونق صادرات در این مرز را موقعیت استراتژیک، حمل‌ونقل مناسب و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه دانست و افزود: علاوه بر این با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در قصر شیرین، مزیت‌های مرز پرویزخان بسیار بیشتر خواهد بود.
وی بابیان اینکه مرز پرویزخان در 10 سال اخیر 30 تا 50 درصد سهم صادرات به عراق را داشته است ، گفت: به نظر می‌رسد با بسته ماندن این مرز باید منتظر کاهش بیشتر صادرات استان باشیم.همچنین تجار و فعالان اقتصادی ما در سال‌های طولانی و با تلاش فراوان جایگاه خود را در عراق بازکرده‌اند که با بسته ماندن مرز پرویزخان تجارت و اقتصاد ما لطمه خواهد خورد.
کاشفی افزود: قطعاً تجار و بازرگانان ما اولویت اصلی خود را مسائل امنیتی کشور می دانند و به تصمیم مسئولان احترام می‌گذارند اما باوجود بازگشایی مرز باشماق مریوان، ادامه بسته ماندن مرز پرویزخان منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی با بیان اینکه اگر جایگاه کالاهای ایرانی در عراق از دست برود به‌سختی قابل احیاست ، گفت: بیکار شدن تعداد زیادی از افراد که در حوزه تجارت، حمل‌ونقل، خدمات و باربری در مرز پرویزخان فعالیت داشتند از دیگر پیامدهای بسته ماندن این مرز است و در شرایطی که کرمانشاه با این آمار بالای بیکاری درگیر است نمی‌توان نسبت به بیکار شدن این افراد بی‌تفاوت ماند.
کاشفی افزود: اکنون عراق در حال رهایی از دست داعش و شروع دوران بازسازی است و بهترین فرصت برای تجار و بازرگانان ماست که جای خود را در بازار عراق محکم کنند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان رایزنی‌های لازم را برای بازگشایی مجدد مرز پرویزخان داشته باشند ، گفت: با کمک تجار و فعالان اقتصادی می توانیم بازار 10 میلیارد دلاری صادرات عراق را به دست گیریم و به توسعه صادرات غیرنفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

Sorry - Comments are closed