معاون رئیس‌جمهور عراق بدهی‌های این کشور را ۱۳۳ میلیارد دلار اعلام کرد

ایاد علاوی میزان بدهی‌های عراق را اعلام کرد و کارشناسان از نیاز مالی این کشور برای بازسازی مناطق ویران شده خبر می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک نوشت: «ایاد علاوی» معاون رئیس‌جمهور عراق بدهی‌های این کشور را 133 میلیارد دلار اعلام کرد و کارشناسان اقتصادی می گویند عراق تقریبا معادل همین مبلغ را برای بازسازی مناطق ویران شده در جنگ با تروریسم نیاز دارد.

پیش از این نشریه آمریکایی «المانیتور» هزینه بازسازی مناطق بازپس گرفته شده از داعش در عراق را حدود 100 میلیارد دلار آمریکا برآورد کرده بود. کارشناسان بانک جهانی نیز اعلام کردند برنامه بازسازی عراق، بازاری پرسود و جذاب برای شرکت های بزرگ پیمانکاری در جهان خواهد بود.

«باسم آنتوان» کارشناس اقتصادی درباره بدهی‌های عراق گفت: «بخشی از این بدهی ها مربوط به دوره پیش از سقوط رژیم صدام و بخشی نیز مربوط به کشورهای خلیج فارس است که حدود چهل میلیارد دلار برآورد می شود. عراق همچنین وام‌هایی برای تامین مایحتاج آوارگان و هزینه جنگ و بازسازی دریافت کرده است».

وی افزود: «بازسازی عراق ماموریتی است که عراق به تنهایی از عهده آن بر نخواهد آمد و صندوق حمایت از بازسازی عراق که قرار است در کویت نشست برگزار کند ناجی عراق در این زمینه خواهد بود به طوریکه پیش‌بینی می شود حدود 100 میلیارد دلار کمک برای بازسازی عراق در این نشست جمع آوری شود و طرحی مانند طرح مارشال که بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا اجرا شد برای بازسازی عراق به اجرا درآید».

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت مبارزه با فساد مالی و اداری در عراق نقشی اساسی در حل مشکلات اقتصادی این کشور خواهد داشت.

Sorry - Comments are closed