برای نخستین بار داروهای دانش پایه ایرانی وارد بازار عراق می شود

‘ناصر بهزاد’ رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: برای نخستین بار داروهای دانش پایه ایرانی وارد بازار عراق خواهد شد .

به نقل از خبرگزاری ایرنا، وی روز شنبه اظهار داشت: دومین نیاز کالایی کشور عراق دارو است و سالانه بطور متوسط حدود یک میلیارد دلار صرف تامین آن از کشورهای مختلف دنیا می شود.
بهزاد افزود: ایران متاسفانه تاکنون در زمینه صادرات دارو به عراق جایگاه مؤثری بدست نیاورده است درحالی که ظرفیت های بزرگ فنی و تولیدی در ایران وجود دارد که می تواند فرصت های قابل ملاحظه ای را در این بازار بزرگ برای کشورمان فراهم کند.
وی گفت: بتازگی و به همت بخش خصوصی ایران برای نخستین بار مقرر شد نیمی از داروهای دانش پایه موردنیاز کشور عراق از جمله برای درمان انواع سرطان، اعصاب و روان و هموفیلی توسط شرکت های توانمند ایرانی تامین شود.
به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق، در مرحله نخست تا پایان امسال تامین 25 درصد نیاز عراق اجرایی خواهد شد.
بهزاد با اشاره به اینکه در این حوزه تامین سایر اقلام دانش پایه درحال حاضر توسط کشور سوئیس انجام می پذیرد، گفت: فناوری و روش های بازدهی سلامت در کنار کیفیت محصول دارویی ایران، داروهای مورد اشاره را با کشور سوئیس قابل رقابت کرده و تبعا آغاز خوبی برای رشد سهم بازار داروهای ایران و جایگزینی با نمونه های اروپایی می باشد.
به گفته وی، داروهای ایرانی مورد اشاره فرایند کارآزمایی های بالینی واگذار شده را گذرانده اند و ضمن دارابودن تائیدیه های لازم، درحال حاضر مراحل نهایی ثبت در عراق را طی می کند.
بهزاد گفت: ظرفیت های تولیدی عراق در زمینه تولید دارو شکل گرفته و داروهای ایرانی مورد اشاره می تواند از این ظرفیت ها نیز استفاده کند.
گفتنی است: تامین نیاز عراق به دارو هم اکنون عمدتا از کشورهای ترکیه ، اردن ، سوئیس ،
فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود.

Sorry - Comments are closed