افزایش تعرفه لبنیات از سوی عراق برای تمام کشورها است/ برخی واردکنندگان بدون ثبت سفارش، خودرو به گمرک آوردند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عراق به تازگی فعالیت‌هایی در حوزه تولید لبنیات آغاز کرده و این افزایش تعرفه در راستای حمایت از تولید داخل خودشان است و ما هم نمی توانیم آنها را مجبور کنیم که برای ما استثنا قائل شوند. لذا هر فردی که مستنداتی در اختیار دارد که عراق تبعیض برای عربستان یا ترکیه شرایط ویژه قائل شده‌ به ما مراجعه کند.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری امروز صبح خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش تعرفه لبنیات از سوی عراق گفت: من به همراه برخی از بازرگانان در هفته گذشته به عراق سفر کردم و پیگیر این موضوع بودم. مطابق مذاکراتی که با وزیر صنعت عراق داشتیم اعلام شد این افزایش تعرفه برای تمامی کشورها است و هیچگونه تبعیضی برای ایران قائل نشدیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: عراق به تازگی فعالیت‌هایی در حوزه تولید لبنیات آغاز کرده و این افزایش تعرفه در راستای حمایت از تولید داخل خودشان است و ما هم نمی توانیم آنها را مجبور کنیم که برای ما استثنا قائل شوند. لذا هر فردی که مستنداتی در اختیار دارد که عراق تبعیض برای عربستان یا ترکیه شرایط ویژه قائل شده‌ به ما مراجعه کند.

وی تصریح کرد: وزیر صنعت عراق اعلام کرد تمامی تعرفه‌های ترجیحی خود با کشورهای عضو اتحادیه عرب تعلیق کرده است.

خسروتاج در ادامه این نشست خبری در خصوص واردات خودرو و دستورالعمل سطح سفارش آن با توجه به محدودیت‌های تعریف شده بر روی سامانه تصریح کرد: در هشت ماهه ابتدای امسال حدود 54 هزار دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 460 میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به واردات سال گذشته در همین بازه زمانی که 45 دستگاه بوده رقم بالایی است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه جدید ثبت سفارش خودرو به دولت تقدیم شده ولی با توجه به بررسی بودجه 97 به نظر می‌رسد که بررسی آن به زمان دیگری موکول شود.

وی در خصوص جزئیات این دستورالعمل گفت: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد از خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی حمایت کنیم و از کمپانی‌های خودروسازی خارجی که با شرکت‌های داخلی همکاری دارند حمایت ویژه‌ای شود.

معاون وزیر صنعت درخصوص تعرفه‌های جدید گفت: جداول جدید تعرفه با 368 ردیف ظرف دو روز آینده ابلاغ خواهد شد که برخی از آنها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است البته این افزایش نهایتا پنج تا شش درصد بوده است.

خسروتاج در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت گفت: در مراجع قانونی به صورت رسمی و مفصل درخصوص این پرونده توضیح خواهم داد اما این را باید در نظر داشته باشیم که برخی از همین واردکنندگان بدون ثبت سفارش اقدام به واردات خوردو در کمرگات کردند این ریسک بزرگی بود و کار غیرقانونی است و خود واردکنندگان نیز می‌دانند که تخلف است.

وی افزود: برخی از خودروها امروز در گمرک است برای ترانزیت بوده است و اصولا تمام خودروهایی که الان موجود است برای واردات در کشور نیست.

رئیس معاون صنعت ضمن آنکه اگر شرکت یا فردی به صورت قانونی تا بیش از بخشنامه تیرماه ثبت سفارش کرده باشد می‌تواند واردات خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه در گذشته مجوز ثبت سفارش شش ماه مهلت داشت گفت: طی بخشنامه‌ای که ابلاغ شده حداکثر دوره ثبت سفارش 90 روزه شده است. این در حالی است که کاربردها هم باید حداکثر ظرف 72 ساعت از زمان تکمیل مدارک پرداخت شود.

وی تصریح کرد:‌ همانطور که در هشت ماهه ابتدای سال هر ماه افزایش صادرات را تجربه کردیم در واردات نیز نظام ثبت سفارش را تعبیه کرده‌ایم که هر کسی بخواهد واردات انجام دهد باید ثبت سفارش کند و به این طریق میزان واردات را کنترل کنیم و جواب شکایت وارد کنندگان را در مجامع کانونی خواهم داد.

Sorry - Comments are closed