رویکرد جدید تجاری لازمه استمرار حضور در بازار عراق است

رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه با اشاره به برنامه‌ریزی رقبای جدید برای حضور در بازار عراق گفت: برای استمرار حضور در بازار عراق باید رویکرد جدید تجاری داشته باشیم.

به نقل از خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی امروز در نشست ماهانه اتاق بازرگانی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران در تهران با تأکید بر اینکه باید با شرایط جدید آماده حضور در بازار عراق شویم، گفت: واژه پساداعش در عراق مرسوم شده است و از حدود یک سال قبل مطرح بوده، پساداعش اگر به معنای عبور از تهدید نظامی داعش باشد، تعبیر درستی است، اما پساداعش به معنای از بین رفتن تهدید داعش به عنوان یک تهدید نرم و امنیتی همچنان به قوت خود باقی است. 

رئیس ستاد ویژه عراق وزارت خارجه با اشاره به وجود 1400 کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور و هم‌پیمانی در مبارزه با تروریسم با کشور عراق اظهار داشت: بنابراین به طور طبیعی بازار عراق هم باید برای ایران یک فرصت تجاری باشد.

وی با تأکید بر اینکه برآیند ارتباط تجاری با عراق موفق بوده است، افزود: وارد شدن عراق به حوزه بازسازی و عبور عراق از شرایط سخت نظامی، یعنی باز شدن بازار بزرگ عراق به روی رقبای با تجربه، با سرمایه و با انگیزه به طوری که بسیاری از سفرای کشورها اروپایی در بسیاری از نشست‌ها اشاره می‌کنند که با توجه به ورود عراق به فضای جدید، نباید اجازه داد که این فضای جدید مخصوص کشورهایی باشد که قبلا در این کشور حضور داشته اند و این‌ها می‌گویند نباید عراق عرصه حضور منحصر به فرد کشورهایی خاص مثل ایران و ترکیه باشد. 

کنعانی با اشاره به برگزاری یک نشست برای بازسازی عراق گفت: ما در آینده عراق با شرکای جدیدی مواجه می‌شویم و از حدود یک سال قبل مطلع هستیم که شرکت‌های متعددی در کشورهای همسایه و حتی در بیروت به ثبت می‌رسند که هدف آن‌ها حضور در بازار عراق است. 

وی با اشاره به اینکه برخی‌ می‌گویند، چرا با وجود اینکه ایران مهمترین مدافع عراق بوده، اما چرا در حوزه تجاری به ما امتیازات ویژه‌ای نمی‌دهد، گفت: عراق در حوزه اقتصادی ظرفیت‌ و امکانات خود را در سبد کشوری خاص قرار نمی‌دهد، به این دلیل که شرایط شکننده‌ای دارد و لازم از ظرفیت کشورهایی مختلف برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

کنعانی با اشاره به تولید 4 میلیون بشکه نفت در کشور عراق اظهار داشت: این کشور به لحاظ اقتصادی کشوری فرو افتاده نیست، اگرچه زیرساخت‌های بسیار ویرانی دارد و می‌توان با توجه به صادرات 3 میلیون بشکه نفت کسری بودجه خود را در مدت کوتاهی جبران کند. 

رئیس ستاد ویژه عراق وزارت خارجه با اشاره به گفته حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اظهار داشت: نخست وزیر میزان خرابی و خسارت وارد شده به عراق را در جنگ با داعش 100 میلیارد دلار برآورد کرد و بنابراین از آنجا که این کشور کالای تولیدی چندانی ندارد، در حوزه تجاری می‌تواند بازار قابل توجه و منحصر به فردی برای ایران باشد.

وی افزود: البته رئیس صندوق بازسازی عراق میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها در جنگ داعش را 150 میلیارد دلار عنوان می‌کند.

کنعانی برگزاری رفراندوم منطقه اقلیم کردستان عراق را شوک بزرگی بیان کرد و گفت: در فضای جدید باید به دنبال بازسازی فرصت‌های خراب شده‌ای بود که شاید خودمان چندان در آن نقش نداشته‌ایم.

رئیس ستاد ویژه عراق وزارت خارجه بیان داشت: در شرایط جدید انگیزه جدید ایجاد شده برای مصالحه بین اربیل و بغداد و بازسازی مناسب اربیل و بغداد به ما کمک می‌کند و فرصت جدید برای ایران است.

وی افزود: بحران اقتصادی در حوزه اقلیم، بر وضعیت آن سایه افکنده است و گفته می‌شود، حدود 6 ماه است که اقلیم کردستان حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده است. 

کنعانی گفت: بنابراین شوک اقتصادی و مالی را در اربیل شاهد هستیم که بر روند تجاری تأثیر گذار و حتی با بغداد هم همین مشکلات و کمبود بودجه را شاهد هستیم.

وی با اشاره به وجود 18 مرز رسمی و غیررسمی و بازارچه بین 2 کشور گفت: این امر هم فرصت و هم چالش است. منطقه مرزی ما از نظر زیرساختی دچار مشکلات عدیده‌ای است و تعدد مراکز مدیریتی در مرز بر مشکلات افزوده است.

کنعانی گفت: امروز سیاست‌های تشویقی دولت برای توسعه روابط تجاری با عراق باید افزایش یابد و سیاست‌‌گذاری‌ درست داشته باشیم و تجمیع ملی قوا و سیاستگذاری‌های جدید در بازار عراق لازم است. 
کنعانی تاکید کرد: برای تقویت توان تجاری و صادراتی در منطقه اقلیم کردستان عراق به طور خاص و به طور عام در این کشور باید طرف‌های عراقی و کرد را در امر تولید شریک کنیم و در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. 
این مسئول وزارت خارجه بیان داشت: امروز ایران صادر کننده محصولات خود به عراق است و ما به این بازار نیاز داریم و این روند نامتوازن تجاری در درازمدت بر روابط دوجانبه تاثیر سوء می گذارد. بنابراین باید به دنبال ایجاد شراکت در روند تولید باشیم. 

Sorry - Comments are closed