فعالیت بازرگانی در مرزهای کردستان با شمال عراق برقرار است

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: با وجود برخی ناآرامی ها در داخل عراق نزدیک مرز باشماق مریوان، فعالیت بازرگانی و رفت و آمد کامیون های حامل بار در مرزهای این استان با شمال عراق همچنان برقرار است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بختیار رحمانی پور روز چهارشنبه بسته بودن مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه در استان کردستان را تکذیب و اظهار کرد: روز سه شنبه با وجود برخی اعتراض های مردمی و سنگ پراکنی به مرزبانان عراقی در مرز این کشور با ایران در باشماق مریوان، فعالیت های بازرگانی و داد و ستد کالا مانند گذشته ادامه دارد.
وی با بیان اینکه روز گذشته به علت اعتراض مردم منطقه شمال عراق نزدیک به سه ساعت رفت و آمد خودروها در مرز با اخلال مواجه بود، ادامه داد: با وجود این موضوع، مرز باشماق مریوان باز بوده و هیچ گونه مشکلی در زمینه داد و ستد کالا وجود ندارد.
رحمانی پور به بالا بودن حجم کارهای بازرگانی در مرز باشماق این استان اشاره و تاکید کرد: کارشناسان گمرکی به صورت شبانه روزی با همکاری مرزبانی و گذرنامه امور گمرکی و ترخیص کالای این منطقه را انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، رسانه ای عراقی اعلام کرده بود که مردم معترض کردستان عراق روز سه شنبه 2 گذرگاه باشماق و سیرانبند که کردستان عراق را به ایران پیوند می‌دهد، بسته اند و این کار سبب توقف فعالیت‌های بازرگانی در مرزهای کردستان ایران شده است.
کردستان عراق در 2 روز گذشته شاهد تظاهرات و اعتراض مردم به وضعیت بد زندگانی و اقتصادی بوده است.
معترضان خواستار رفع مشکل های اقتصادی و پرداخت حقوق معوقه و تشکیل دولت جدید در این منطقه هستند.
مرز رسمی باشماق در 15 کیلومتری شهر مریوان در همسایگی اقلیم کردستان عراق است. این منطقه در سال 86 به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.
نزدیک به پنج هزار تن کالا روزانه به ارزش 12 هزار دلار از مرز باشماق مریوان به سوی کردستان عراق رهگیری می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.

Sorry - Comments are closed