902 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در 9 ماهه سال جاری، 902 میلیون و 201 هزار و 270 دلار کالا از طریق گمرک مستقر در مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، جمیل شوهانی اظهار کرد: 534 میلیون و 569 هزار و 548 دلار از این میزان کالا مربوط به صادرات گمرگ دیگر استان ها و 367 میلیون و 631 هزار و 785 دلار نیز مربوط به صادرات گمرک استان ایلام است که از این مرز به عراق صادر شده است.
وی عمده ترین اقلام صادراتی (سایر گمرکات) در 9 ماهه سال جاری از مرز مهران به عراق را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، کشاورزی، پلاستیکی، خوردو، قطعات خودرو، مواد پتروشیمی اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان کالای صادراتی استان ایلام به عراق نیز سیمان و محصولات کشاورزی است.
شوهانی میزان واردات از مرز مهران را نیز در مدت یاد شده(ابتدای سال جاری تا اول دی ماه) 632 هزار و 447 دلار اعلام کرد و یادآور شد: عمده اقلام وارداتی مربوط به قطعات و مواد اولیه برای کارخانجات استان بوده است.
وی با اشاره به تعطیلی مرز مهران در ایام اربعین به خاطر سهولت در تردد زائران تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا در زمان برگزاری مراسم بزرگ اربعین در سال آینده، امکان صادرات از این مرز متوقف نشود و تجار و صادرکنندگان بتوانند در این زمان به صادرات بپردازند تا مشکلی در بحث تجارت برای بازرگانان به وجود نیاید.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: با اقدام ها و تدابیر انجام شده توسط مجموعه مدیریت ارشد استان و تفاهم نامه های 2 جانبه با استان های همجوار میسان، واسط، دیاله و بابل در عراق، برنامه ریزی برای افزایش میزان صادرات در سال گذشته از مرز مهران انجام شد که بیشتر آنها تحقق پیدا کرد.
وی اضافه کرد: پارسال 2 میلیارد و 300 میلیون و 730 هزار و 767 دلار کالا از مرز مهران صادر شد که 591 میلیون و 571 هزار و 502 دلار از این میزان کالا مربوط به صادرات استان ایلام و یک میلیارد و 709 میلیون و 159 هزار و 265 دلار نیز مربوط به گمرگات دیگر استان ها بود.
به گزارش ایرنا، متوسط روزانه یک هزار دستگاه کامیون کالای صادراتی و بازرگانی از طریق گمرک و مرز مهران به کشور عراق صادر می شود.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد و مرز بین المللی مهران در 11 کیلومتری این شهرستان از کانون های مهم تردد زائران عتبات عالیات و صادرات کالا به کشور عراق بشمار می رود.

Sorry - Comments are closed