رایزنی با عراق و سوریه برای سوآپ سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در حال رایزنی برای ایجاد یک سوآپ صادراتی با عراق و سوریه هستیم، گفت: این مدل تجاری می‌تواند ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی سیمان را به خود اختصاص دهد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا شیخان اظهار کرد: تاکنون صادراتی به سوریه نداشته‌ایم اما رایزنی‌های خود را برای ایجاد یک سوآپ (قرارداد معاوضه‌ای) از طریق عراق به روسیه برای صادرات سیمان آغاز کردیم که امیدواریم در سال ۲۰۱۸ به قرارداد برسد که این قرارداد می‌تواند حداقل تا ۳۰ درصد از ظرفیت صادراتی سیمان را شامل شود.

وی افزود: مدل اقتصادی مطرح شده برای صادرات سیمان به سوریه به این صورت است که ایران طی قراردادی از عراق می خواهد سیمان مورد نیاز سوریه را تامین کند و نیاز ایجاد شده در بازار داخلی به خاطر صادرات را از طریق ایران دریافت کند.

شیخان با اشاره به اینکه اکنون مصرف سیمان نسبت به ظرفیت ایجاد شده حدود ۲۰ میلیون تن در ایران کمتر است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۳ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور ایجاد شده است که مجموع مصرف این محصول در حال حاضر نزدیک به ۵۹ میلیون تن است که همین تولید با ظرفیت پایین خود هزینه اضافی بر تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید زیر ظرفیت مختص ایران نیست، گفت: در حال حاضر در دنیا ۶.۲ میلیارد تن ظرفیت تولید سیمان وجود دارد که به شکل میانگین فقط ۴.۳ میلیارد تن سیمان مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد که در سطح جهانی تولید سیمان با حدود ۶۵ درصد ظرفیت صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ایران افزود: موضوع مهم در تولید سیمان این است که باید به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش برویم تا نهایتا قیمت مناسبی نیز برای این محصول کشف شود.

سیمان در ایران ارزان‌تر از قاره‌های دیگر

شیخان با اشاره به قیمت سیمان در نقاط مختلف دنیا اظهار کرد: در حال حاضر سیمان در آفریقا بالای ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. در اروپا و در کشوری مانند آلمان که خود تولیدکننده این محصول است قیمت سیمان نزدیک به ۷۵ دلار بوده و در آمریکای شمالی قیمت سیمان حتی به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد. این در حالی است که قیمت سیمان در ایران فقط ۲۵ تا ۲۷ دلار است.

وی با بیان اینکه قیمت سیمان تاثیر چندانی در قیمت نهایی پروژه‌های عمرانی ندارد، گفت: برای ساخت یک ساختمان در هر مترمربع نهایتا به سه یا چهار کیسه سیمان نیاز است، یعنی نهایتا ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این نشان می‌دهد این محصول در مقابل فاکتورهایی مانند قیمت زمین و آهن تاثیر چندانی در قیمت تمام شده پروژه‌های عمرانی نخواهد داشت و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم به یک قیمت واقعی شده به صورتی که مصرف‌کننده توان پرداخت داشته باشد و روی مصالح دیگر تاثیر قیمتی نگذارد، برسیم.

وی با اشاره به تامین سیمان مناطق زلزله‌زده گفت: بر اساس تصمیمی که در خصوص مناطق زلزله زده گرفته شده است، بنیاد مستضعفان چند کارخانه سیمانی دارد که آنها مسئولیت تامین سیمان مناطق آسیب‌دیده را بر عهده دارند که مجموع نیاز این مناطق حدود ۱۵۰ هزار تن است و به نظر می‌رسد پرداختی که به صورت حاکمیتی به کارخانه‌ها بابت تولید سیمان انجام می‌شود، بر اساس نرخ مصوب سیمان باشد.  

عراق فقط مشتری کلینکر ایران است

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان ایران با اشاره به کمک‌هایی که کارخانه‌های سیمان در طول زلزله‌های اخیر داشته‌اند، گفت: در کرمانشاه دو کارخانه سیمان وجود دارد که بسیاری از کمک‌های رسیده از دیگر کارخانه‌ها را ساماندهی و توزیع کردند و تا جایی که توان داشتند در مسیر امدادرسانی و ایجاد رفاه منطقه نقش داشتند و صنعت سیمان همچنان به کمک‌های خود ادامه خواهد داد.

شیخان با اشاره به بازارهای صادراتی سیمان و شکست داعش در منطقه تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۴ صادرات ایران به عراق شکل خوبی داشت اما پس از آن عراق با انگیزه‌های متفاوتی از جمله ایجاد اشتغال برای جلوگیری از پیوستن جوانان به داعش و تقویت پایه اقتصادی خود واردات سیمان را متوقف کرد و با راه‌اندازی واحدهای خود اکنون فقط مشتری کلینکر ایران است.

Sorry - Comments are closed