بررسی تعرفه های واردات کالا به عراق در کمیسیون صنایع غذایی

جلسه کمیسیون “صنایع غذایی” اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عصر روز چهارشنبه 28 آذر ماه برگزار شد.
در این جلسه دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: تغییراتی در تعرفه های ورودی برخی کالاهای وارداتی به کشور عراق ایجاد شده است که از اوایل سال 2018 میلادی اعمال خواهد شد.
دکتر سید حمید حسینی افزود: تغییر تعرفه در چهار دسته کالای صادراتی است که شامل: طلا و نقره و محصولات معدنی از 5 درصد به نیم درصد، انواع مواد غذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی از بین 10 تا 40 درصد به 10 درصد، انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم و پوست و خودرو از بین 5 تا 30 درصد به 15 درصد، انواع لوازم برقی، تلویریون، لوازم خانگی، تنباکو و سیگار از بین 5 تا 40 درصد به 30 درصد کاهش خواهد یافت.
حسینی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به عراق، مذاکراتی در خصوص تعرفه ها با طرف های عراقی صورت گرفت و نارضایتی بخش خصوصی از تعرفه های بالای برخی اقلام و کالاها به اطلاع آنان رسید.
وی افزود: طی روزهای آینده هیأتی از بانک مرکزی عراق سفری به کشورمان خواهد داشت تا مشکلات بانکی بین دو کشور بصورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
حسینی همچنین از تشکیل کمیسیون عالی بین دو کشور ایران و عراق در بهمن ماه خبر داد و عنوان داشت: موانع توسعه تجاری دو کشور در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  احصاء شده و تصمیم داریم تا در این نشست، بصورت جدی پیگیر حل و فصل آن شویم.
در ادامه، “الفتی” از آرد درخشان قم، با بیان اینکه واردات آرد از اردن سبب کاهش 15 درصدی قیمت آرد ایران در عراق شده است، خواستار چاره اندیشی در این خصوص شد. وی افزود: آرد اردن به دلیل افزودن مواد شیمیایی غیر بهداشتی و بی کیفیت، سفیدتر از آردهای ایرانی است و این امر سبب اقبال بیشتر خریداران عراقی به آرد اردنی شده است.
بر این اساس پیشنهاد گردید تا به منظور شفاف سازی، نمونه هایی از این آرد در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن جهت پیگیری های بعدی در اختیار اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق قرار گیرد.
 
“علی رست” نائب رئیس دوم کمیسیون نیز  شناخت میدانی و آشنایی با تنوع سلایق را یکی از مهمترین دلایل موفقیت در ورود به بازار کشور هدف دانست.
“پرانداخته” رئیس کمیسیون نیز عمده مشکلات در امر صادرات را مسائل داخلی دانست. وی با انتقاد از ادامه بسته بودن مرزهای اقلیم کردستان عراق خواستار حمایت دولت از تولید کننده داخلی و ارائه امتیازات به آنان شد. وی گریزی هم به بحث استاندارد زد و اعلام داشت که در بحث صادرات قرار بود استاندارد ایزو لحاظ گردد که تاکنون این امر محقق نشد.
در این جلسه، مهدی نجات نیا رایزن اسبق بازرگانی ایران در عراق همچنین مجریان “نمایشگاه اختصاصی صنایع  و خدمات ایران در عراق( کربلای معلی)” توضیحاتی در خصوص چگونگی برگزاری و نحوه حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه که قرار است طی روزهای 18 الی21 دی ماه سال جاری در کربلای معلی برگزار گردد، ارائه دادند.
 

Sorry - Comments are closed