برگزاری کمیسیون حمل و نقل و گمرکات اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

جلسه کمیسیون “حمل و نقل و گمرکات” اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عصر روز سه شنبه 27 آذر ماه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر سید حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با بیان اهمیت بازار عراق، بر متمرکز فعالیت های تجاری در آن کشور تاکید کرد. وی افزود: در تلاشیم با هماهنگی اتاق های شهرستان، هر یک از اتاق های بازرگانی را ترغیب و پیگیر مراودات تجاری با یک استان در عراق نمائیم. 
در ادامه عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل با اشاره به ترانزیت سوخت از اقلیم کردستان عراق به بندر امام خمینی (ره)، طرح پیشنهادی حمل سوخت به مراغه و سپس انتقال ریلی آن به بندر امام  خمینی(ره) را غیر کارشناسی دانست. وی با بیان اینکه شرکت های حمل و نقل، با حمل سوخت از اقلیم کردستان عراق به مراغه، در حقیقت 90 درصد هزینه حمل تا بندر امام (ره) را خواهند گرفت، پیشنهاد داد با افزایش مسیر ریلی به پرویزخان، ترانشیپمنت از کامیون به حمل ریلی در این منطقه صورت گیرد. وی در نهایت حمل سوخت به مراغه را به دلیل سرمای بسیار در زمستان و هزینه دو برابری، قابل توجیه ندانست.
در ادامه سعید عبداللهی رئیس کمیسیون حمل و نقل با تشریح وضعیت ترانزیت از مرز مهران عنوان داشت که روزانه 35 الی 45 کامیون حامل کالای ترانزیتی از مرز مهران وارد منطقه مرکزی عراق می شود و علاوه بر آن ماهیانه حدود 150 کامیون حمل یکسره نیز از این مرز وارد عراق می شود.
عبداللهی در ادامه با بیان نبود برخی امکانات از قبیل باسکول و X-Ray در سمت عراق پایانه مرزی مهران، بیان داشت: با توجه به اینکه تردد از بازارچه مرزی صورت می گیرد در صورت افزایش کامیون های ترانزیتی، مرز پاسخگوی افزایش تعداد کامیون های ترانزیتی نخواهد بود.
وی در ادامه با بیان نبود مشکل در خصوص حمل یکسره از مرز مهران، اذعان داشت که حمل یکسره برای صادرکننده ایرانی مقرون به صرفه نخواهد بود.
عبداللهی در خصوص مرزهای اقلیم کردستان عراق نیز اعلام داشت چند سالی است گمرک اجازه ترانزیت از مرز “تمرچین” را نمی دهد. از مرز “پرویزخان” نیز محموله های سوختی و نفتی اجازه تردد و ترانزیت دارند و از مرز “باشماق” نیز کامیونهای ایرانی حامل کالاهای ترانزیتی اجازه ورود دارند و برخی کامیون های ایرانی حامل کالاهای صادراتی در صورتی که وارد کننده عراقی مجوز ورود کامیون های ایرانی را بگیرد می توانند وارد عراق گردند.
مهدی اسدپور عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز با تاکید بر اهمیت سیستم حمل و نقل در کشور، عدم شناخت حقیقی جایگاه آن را سبب اجحاف در حق این صنف زحمتکش دانست. 
وی در ادامه با طرح پرسشی عنوان داشت آیا سیاست های اقتصادی و دیپلماسی ما به گونه ای است که بخش خصوصی بتواند در عراق فعالیت کند؟ چرا که عدم توجه به این امر، آینده حضور بخش خصوصی در عراق را دچار خدشه خواهد کرد.
در ادامه، با توجه به تحولات منطقه و برقراری امنیت نسبی در عراق و سوریه، چگونگی حمل کالا به سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
در همین زمینه، “فریادرس” از ستاد ویژه عراق وزارت خارجه آمادگی مجموعه متبوع خود را جهت پیگیری های لازم در این خصوص اعلام نمود.
در پایان این جلسه “مسافری” از شرکت نصر الرافدین در زمینه افزایش فعالیت گمرکات مرزی، پیشنهاد داد تا بصورت آزمایشی یک شیفت کاری به فعالیت گمرکات مرزی باشماق و مهران اضافه گردد. دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در این خصوص عنوان داشت با مکاتبه با سازمان گمرک، می توان آنان را متقاعد نمود تا ملزم به عبور تعداد خاصی از کامیونها در طول روز شوند.

عبداللهی رئیس کمیسیون نیز اعلام داشت موضوع 24 ساعته شدن فعالیت گمرکات مرزی با اولویت عراق، در دستور کار جلسه آتی “شورای ساماندهی مبادی زمینی کشور” قرار گرفته است.
 

Sorry - Comments are closed