برای بازگشایی مرز پرویزخان در حال رایزنی با دولت عراق هستیم

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور گفت: برای بازگشایی مرز رسمی پرویزخان در حال رایزنی و پیگیری با دولت مرکزی عراق هستیم.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهریاری حیدری افزود: با توجه به وضعیت منطقه و زلزله اخیر، بازگشایی مرز پرویزخان اهمیت زیادی دارد و از این رو با فعال تر شدن دیپلماسی ایران، تلاش می شود این مهم در آینده نزدیک محقق شود.
وی با اشاره به ساماندهی مبادلات و فعالیت های کوله بری در بازارچه های مرزی، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت کشور موظف به هدایت و انتقال مبادلات غیر رسمی مرزی در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به گمرکات رسمی یا بازارچه‌های مرزی شد.
وی بیان کرد: در ابلاغیه کتبی و رسمی در چهار چوب قانون به استانداران، هرگونه ایجاد تاسیسات اداری، زیربنایی و تاسیسات مورد نیاز واحدهای اجرایی در این بازارچه ها و سایر سرمایه گذاری ها و تامین کارکنان اجرایی و اداره آن، بر عهده استانداری مربوطه است.
مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی استان کرمانشاه و شهرستان مرزی سرپل ذهاب و قصرشیرین، مرزنشینان از معافیت بازرگانی برخوردار خواهند شد و اعطای چنین معافیتی می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال و درآمدزایی مردم کمک کند و سود مستقیم به جیب مرزنشینان می رود.
حیدری، علت بسته شدن مرز رسمی پرویزخان را اختلاف مسئولان شمال عراق در پی تحولات اخیر با مسئولان دولت مرکزی عراق ذکر کرد و افزود: این تحولات باعث شد مرزهای ایران که مجاور مناطق کردنشین عراق است، از جمله پرویز خان، باشماق و تمرچین برای مدتی بسته و مبادلات تجاری این مرزها متوقف شود.
وی اضافه کرد که با توجه به کاهش تنش ها در عراق، شاهد بازگشایی مرز باشماق و تمرچین بودیم و انتظار می‌رود که مرز پرویزخان نیز با پیگیری مسئوولان هر چه زودتر بازگشایی شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مرز رسمی پرویزخان آمادگی کامل دارد و به محض فراهم شدن شرایط لازم و رفع اختلافات داخلی عراق، این مهم محقق خواهد شد.
وی افزود: بازگشایی مرز رسمی پرویزخان و نیز موضوع بهره مندی مناطق زلزله زده با اولویت تمام شهرستان های مرزی از مزایای بازارچه های مرزی، به صورت مستمر در دستور کار است.
تمام فعالیت ها در مرز پرویزخان به دنبال مسایل سیاسی و اختلاف های مسئولان شمال عراق با دولت مرکزی عراق، از 23 مهر تاکنون به حالت تعلیق درآمده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی ، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با شمال عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با شمال عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد و حدود هفت هزار تن به صورت مستقیم از محل فعالیت در این مرز رسمی ارتزاق می کنند.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

Sorry - Comments are closed