رشد۵۰درصدی ترانزیت ازمرزباشماق/افزایش۲۴درصدی صادرات کالادرکردستان

مدیر کل گمرکات استان کردستان از رشد ۵۰ درصدی ترانزیت در مرز باشماق مریوان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبرداد.

به نقل از خبرگزاری مهر، بختیار رحمانی پور با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۹۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۹ میلیون و ۱۲۶ هزار دلار از گمرکات  استان صادر شده است، گفت: این کالاها از گمرک های باشماق و بازارچه مرزی سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است.

وی عنوان کرد: صادرات کالا از گمرکات استان در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: طی این مدت تشریفات  گمرکی ۴۲۵هزار تن کالای صادراتی به ارزش بیش از  ۲۹۷ میلیون دلار از گمرکات استان انجام شده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری  ۱۸ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرکات استان کردستان اعلام کرد: در ۹ ماهه سال جاری بازارچه سیرانبند با رشد ۱۲۱ درصدی  ارزش دلاری سهم نخست میزان رشد  صادرات را در بین گمرکات استان کردستان به خود اختصاص داده است.

رحمانی پور در خصوص  مسائل اخیر اقلیم کردستان گفت: با توجه به تحولات و حوادث اخیر در منطقه کردستان عراق و بسته شدن  دو مرز تمرچین پیرانشهر و پرویز خان کرمانشاه و با وجود برخی ناآرامی ها در داخل عراق نزدیک مرز باشماق مریوان در این مدت، نه تنها فعالیت بازرگانی و رفت و آمد کامیون های حامل بار در مرزهای این استان با شمال عراق برقراراست، با وجود کمبود امکانات به دلیل  افزایش حجم مبادلات تجاری در مرزباشماق، تشریفات گمرکی در این مرز به صورت ۲۴ ساعته انجام شده و می شود.
 

وی  بیان کرد: طی ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۶۶۸ هزار تن کالا به ارزش  بیش از ۳ میلیارد و ۳۹۵ هزار دلارترانزیت کالا ازمرز باشماق  انجام شده که نسبت به سال گذشه از نظر وزنی ۵۸ درصد و از نظر دلاری ۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان با اشاره به اینکه دراین مدت تشریفات واردات ۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار از گمرکات استان انجام گرفته که رشد  ۱۳۰ درصدی را در این رویه گمرکی شاهد هستیم، اضافه کرد: این رشد مربوط به واردات ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی بوده است.

رحمانی پور ادامه داد: پایانه مرزی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده ای را در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و اقلیم عراق  ایفا می کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۱۷ هزار و ۶۹۵ مسافر ورودی و ۲۲۵ هزار و ۴۵۰ مسافرخروجی از مرز باشماق  تردد کرده اند که رشد ۸درصدی مسافر ورودی و ۱۰ درصدی خروجی را به نسبت سال گذشته داشته ایم.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را  سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی ذکر کرد و افزود: بیشتر کالاهای فوق به کشور عراق صادر شده است.

Sorry - Comments are closed