ساماندهی کاروان‌های آزاد اعزامی به عتبات/ آمادگی تهران برای حذف روادید بین ایران و عراق

سفیر ایران در عراق در خصوص امکان حذف روادید برای زائران ۲ کشور گفت: تاکنون در این خصوص مکاتباتی انجام گرفته و ایران آمادگی خود را برای حذف ویزا اعلام داشته و در انتظار پاسخ دولت عراق است.

به نقل از خبرگزاری فارس، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: برای برقراری مجدد پروازهای ایرانی به فرودگاه امام علی (ع) نجف اشرف تاکنون مذاکراتی با مسئولان عراقی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات طرف‌های عراقی خواستار مطالبه وجوهی از زائران ایرانی هستند که ما موافق آن نیستیم زیرا در آن صورت حق مسافران عتبات عالیات تضییع خواهد شد.
وی تصریح کرد: طرف های عراقی به دنبال اخذ وجوهی از زائران ایرانی هستند و تا زمانی که این مهم به نتیجه نرسد هیچ پروازی از سوی ایران به فرودگاه نجف انجام نخواهد شد.
مسجدی با بیان اینکه هم اکنون مسئولان مربوطه عراقی و ایرانی برای حل این مشکل هیئت‌هایی را به کشورهای یکدیگر اعزام داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد با به نتیجه رسیدن این مذاکرات شاهد بازگشایی فرودگاه نجف به روی پروازهای ایرانی باشیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق همچنین در خصوص وضعیت کاروان‌های اعزامی به عتبات که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، گفت: برای کنترل هر چه بیشتر کاروان‌های اعزامی به عتبات که خارج از سیستم سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران می‌کنند در حال برنامه ریزی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه کاروان‌های آزاد باید با ساماندهی و رعایت تمامی قوانین فعالیت کنند، ادامه داد: زائرانی که به صورت آزاد به عتبات اعزام خواهند شد باید یک مسئول و متولی برای آنها تعریف شود تا درصورت بروز هرگونه مشکل و نیاز به ارایه خدمات براساس قانون به زائران پاسخگو باشند.
مسجدی با بیان اینکه در حال حاضر اینگونه خدمات به زائران توسط سفارت و کنسولگری‌های کشورمان به صورت متمرکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون برای ساماندهی کاروان‌های آزاد در حال رایزنی با مسئولان مربوطه در تهران هستیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در خصوص امکان حذف روادید برای زائران 2 کشور گفت: تاکنون در این خصوص مکاتباتی انجام گرفته و ایران آمادگی خود را برای حذف ویزا اعلام داشته و در انتظار پاسخ دولت عراق است.
این مقام مسئول با بیان اینکه دولت عراق تاکنون تصمیمی در این خصوص نگرفته است، افزود: پیش تر نیز که با وزیر خارجه عراق در خصوص حذف ویزا صحبت شده که وی ضمن استقبال از حذف روادید اعلام کرد این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد.
سفیر ایران در عراق همچنین در مورد بازگشایی مرز خسروی اظهار داشت: هم اکنون مقدمات کار برای بازگشایی این مرز به انجام رسیده است و در حال مذاکره با مسئولان مربوطه عراق هستیم و در اولین مرحله کاروان‌های زیارتی از این مرز راهی عتبات خواهند شد.

Sorry - Comments are closed