بررسی الجزاير برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز عراق

وزارت نفت عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت نفت «سوناتراک» الجزایر سرمایه گذاری احتمالی در طرح‌های اکتشاف و حفاری نفت و طرح‌های گاز طبیعی در عراق را بررسی خواهد کرد.
به نقل از خبرگزاري صداوسيما، در این بیانیه به مذاکرات جبار اللعیبی وزیر نفت عراق و مصطفی قیطونی وزیر انرژی الجزایر که روز یکشنبه وارد بغداد شد اشاره شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، اللعیبی گفت:هیئت الجزایری با همه مسئولان شرکت ملی نفت و سازمان‌های مسئول با هدف گسترش دایره همکاری و شراکتی که دو طرف برای آن تلاش می‌کنند دیدار خواهد کرد. امیدوارم اقدامات قابل ملاحظه‌ای برای ایجاد همکاری با سوناتراک انجام شود. 
وی به طور مشخص به طرح‌های توسعه صنعت گاز و «سرمایه گذاری در این منابع» اشاره کرد.
عراق به علت نداشتن تاسیسات لازم برای فرآوری نفت خام و تبدیل آن به سوخت به منظور مصرف داخلی یا صادرات، همچنان برای استخراج نفت خام از چاه‌های خود بخشی از گاز همراه نفت را می‌سوزاند.
الجزایر صادر کننده اصلی گاز به اروپا است که آن را از طریق خط لوله به این قاره صادر می‌کند. الجزایر همچنین بخشی از گاز خود را پس از تبدیل آن به گاز مایع در تاسیسات خود از طریق نفتکش صادر می‌کند.
وزارت نفت عراق در این بیانیه افزود قیطونی ابراز امیدواری کرد همکاری در بخش نفت و گاز طبیعی عراق تقویت شود.
عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز، پس از عربستان سعودی دومین تولید کننده نفت در سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) است.

Sorry - Comments are closed