تفاهمات ایران و عراق برای توسعه گردشگری دینی، سیاحتی و سلامت

مسوولان گردشگری جمهوری اسلامی ایران و عراق روز سه شنبه در خصوص توسعه بخش گردشگری بین دو کشور در زمینه های گردشگری دینی، سیاحتی و سلامت به تفاهم رسیدند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘محب خدایی’معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و ‘حمود محسن حسن’ رییس هیات گردشگری وزارت فرهنگ، گردشگری و آثاریخی عراق به نمایندگی از طرف عراق امروز سه شنبه مذاکرات را در بغداد انجام دادند.
مذاکرات دوجانبه امروز در راستای اجرایی کردن یادداشت تفاهم قبلی که بین دو کشور به امضا رسیده است، انجام شد و بعد از حصول تفاهمات اولیه، مقرر شد امضای نهایی تفاهمات حاصل شده در تهران صورت گیرد.
محب خدایی در گفت وگو با ایرنا گفت که ظرفیت گردشگری بین دو کشور ایران و عراق بسیار بالا است و در این مذاکرات پیرامون توسعه بخش های مختلف گردشگری از جمله زیارت های دینی، سیاحت و گردشگری سلامت تفاهم صورت گرفت.
وی از جمله تفاهمات حاصل شده را در زمینه آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری، افزایش حجم گردشگری در همه بخش ها و توسعه خدمات کیفی به زائران و گردشگران دو کشورعنوان کرد.
رصد آماری حجم تبادلات گردشگری بین دو کشور و همکاری و همراهی در ثبت جهانی و ترمیم و بازسازی آثار تاریخی عراق از دیگر حوزه هایی بود که به گفته محب خدایی بین دو هیات تفاهم صورت گرفت.
رییس هیات گردشگری وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز در گفت وگوی جداگانه ای با ایرنا گفت که تفاهمات اولیه پیرامون بسیاری از مسائل حوزه گردشگری حاصل شد و امضای تفاهمنامه رسمی آن، به تهران و سفر بعدی هیات عراقی به جمهوری اسلامی ایران موکول شد.
‘حمود محسن حسن’ خاطر نشان کرد که در حال حاضر گردشگری سلامت در سطح وسیعی از عراق به سمت جمهوری اسلامی ایران جریان دارد اما این گردشگری به صورت غیر ضابطه مند است و دو کشور درصدد سازماندهی و ارتقا خدمات در این حوزه هستند.
وی ابراز امیدواری کرد که گردشگری ایرانیان به عراق فقط منحصر به عتبات مقدسه نشود و حوزه سیاحتی از جمله بازدید از آثار تاریخی و مناظر طبیعی بویژه منطقه تالاب های جنوب عراق معروف به ‘اهوار’ را نیز در برگیرد.
حمود محسن حسن گفت که عراق تاسیسات مناسب در مناطق آثار تاریخی در ناصریه مرکز استان ذیقار و حله و سماوه و منطقه تالاب ها را در جنوب عراق فراهم کرده و حتی 53 هیات گردشگر از جنوب شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی در طول سنوات اخیر از این مناطق بازدید کرده اند.
این مسوول گردشگری عراق آینده همکاری های دو کشور را در زمینه گردشگری در بخش های مختلف امیدوار کننده توصیف کرد.
محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی روز یکشنبه هفته جاری به منظور شرکت در این مذاکرات و برای بررسی راهکارهای تقویت روابط با عراق وارد بغداد شد.

Sorry - Comments are closed