مسئولان بازار عراق را جدي بگيرند

دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق گفت: مسئولان بايد بازار عراق و فرصت هاي موجود در آن را جدي بگيرند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سيد حميد حسيني در حاشيه همايش فرصت هاي صادراتي به بازار بصره عراق با بيان اينکه عدم حضور وزرا و مديران کشور به منظور سرکشي از بازار عراق براي صادرات ما مشکل آفرين است افزود: دولت بايد در مصوبه اي وزرا را مجاب کند که در هر فصل به بازار عراق سفر داشته باشند و اين بازار را ارزيابي و راهکارهاي حل مشکلات صادرات به اين بازار را بررسي کنند.

وي اضافه کرد: بازار عراق به ويژه براي صنعت و توليدات کشاورزي، صنعتي و معدني ما فرصت بسيار بزرگي است زيرا بيشتر زيرساخت هاي اين کشور از بين رفته و نياز به بازسازي و نوسازي دارد.

حسيني با بيان اينکه از سال 2003 در بازار عراق حضور داريم گفت: ميزان حضور اقتصادي ما در بازار عراق تناسبي با روابط ما با اين کشور در حوزه هاي ديگر ندارد که بخشي از پايين بودن مبادلات اقتصادي مربوط به عدم شناخت فعالان اقتصادي از بازار عراق است.

وي افزود: در اتاق مشترک ايران و عراق به شناسايي بازار عراق و فرصت هاي موجود در آن اقدام و شرکت هاي بزرگ ايراني را تشويق کرديم که وارد اين بازار شوند براي شروع هم مرکز تجاري را در بصره بسترسازي و مهيا کرديم تا شرکت هاي ايراني آن را اداره کنند که البته هنوز از طرف ايراني استقبالي نشده است.

دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق با اشاره به تسهيل قوانين و مقررات تجاري در عراق گفت: تعرفه هاي گمرکي در اين کشور در چهار گروه صفر، 10، 15 و 30 درصد تعيين شده که کاهش تعرفه بسياري از کالاها در اصل به نفع صادرات کالاي ايران به عراق تمام شده است.

حسيني افزود : تا روز گذشته پنج ميليارد و 58 ميليون دلار صادرات کالايي به عراق انجام شده که به طور متوسط روزانه 19 تا 20 ميليون دلار بوده است که اميدواريم تا پايان سال صادرات ما به عراق از سال گذشته نيز بيشتر شود.

وي مصالح ساختماني، مواد غذايي، انواع محصولات کشاورزي، شوينده ها و محصولات بهداشتي را مهمترين اقلام صادراتي ايران به عراق دانست.

حسيني با تاکيد بر جلوگيري از صادرات کالاي بي کيفيت به بازارهاي صادراتي به ويژه عراق گفت: اعتقاد داريم هرچه نظارت بر مرزها ازسوي ايران و عراق بيشتر باشد بهتر است از اين رو به دولت پيشنهاد کرديم از قفسه هاي فروشگاههاي عراق نمونه کالاهاي ايراني انتخاب و در ايران آزمايش شود اگر کوتاهي از سوي شرکت هاي ايراني بود با متخلفان برخورد کنيم.

وي افزود: براي جلوگيري از سوء استفاده از حضور گردشگران عراقي در ايران و گرانفروشي به آنان پيشنهاد کرديم اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق در پايانه هاي مرزي و ترمينال ها مستقر شود و از گردشگران عراقي ميزان سطح رضايتمندي را نظر سنجي کنند ضمن اينکه شرکت هاي ايراني را تشويق مي کنيم که به صورت سازمان يافته در بازار عراق حضور يابند تا کسي نتواند فرصت سوء استفاده پيدا کند.

حسيني با اشاره به اينکه 25 درصد از ويزاهاي صادر شده براي اتباع عراقي ، درماني است گفت: اين فرصت بسيار مغتنم و مناسبي است که با همکاري همه دستگاهها و نهادها بايد بتوانيم از اين فرصت در جهت استفاده از توانمندي هاي پزشکي و درماني ايران بهره گيريم.

 یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اشاره به اینکه عراق تا 15 سال آینده با میزان سرمایه گذاری سالانه صد میلیارد دلار، بزرگترین بازار منطقه خواهد بود افزود: زیرساخت های عراق اعم از جدول کنار خیابان تا نیروگاه از بین رفته و نیاز به بازسازی دارد که مهمترین تأمین کننده مصالح و امکانات مورد نیاز برای این بازسازی ایران می تواند باشد.

وی اضافه کرد: اگر از فرصت حضور در بازار عراق استفاده نشود، این بازار هم مانند بازار آسیای میانه از دست می رود.

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم در این همایش گفت: نظافت شهری، معماری صحیح، زیرساخت های اصلی، احداث پل، معابر جدید و روشنایی شهر از زمینه هایی است که متخصصان و شرکت های ایرانی با دانش بالای خود می توانند در تأمین آن به عراق کمک کنند ضمن اینکه ایجاد مراکز آموزشی و تفریحی در دانشگاه ها نیز می تواند دیگر زمینه همکاری باشد.

وی افزود: عراق تا سال 2035 بعد از عربستان دومین صادر کننده نفت خواهد بود که برای این هدف به 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که استفاده از دانش و امکانات حفاری ایرانی و همچنین استفاده از تخصص ایران در پالایشگاه ها و توسعه میادین به ویژه در استان بصره می تواند در تحقق این هدف کمک کننده باشد.

عموری با بیان اینکه در عراق خطوط گاز رسانی وجود ندارد گفت: یکی از طرح های جذاب برای ایرانی ها در عراق ایجاد خطوط گاز رسانی می تواند باشد ضمن اینکه می توانیم در ساخت کنتورهای برق و استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی به عراق کمک کنیم.

وی افزود: استان بصره عراق خاک حاصلخیز و آب فراوان دارد طوری که سه بار کاشت و برداشت هم در آن انجام می شود از این رو می توانیم در کشت محصولات به ویژه کشت گلخانه ای و آبیاری قطره ای، دانش خود را به این کشور صادر کنیم ضمن اینکه عراقی ها آمادگی دارند برای حوضچه های پرورش ماهی، زمین رایگان در اختیار ایرانی ها قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ماهانه بیش از سه هزار نفر عراقی برای درمان وارد کشور می شوند که نشان می دهد حوزه های مختلف سلامت به ویژه گردشگری سلامت و نیز ایجاد کارخانجات ساخت دارو در عراق می تواند برای حضور دائمی ایران در این کشور مؤثر باشد.

سیدحمید حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اشاره به اینکه در مرز بصره با ایران از زیرساخت های آب، برق، راه و امنیت و همچنین از نیروی متخصص آموزش دیده و با تجربه، دانش و فناوری بالا و شرایط سیاسی مناسب برخورداریم گفت: اینها مزیت هایی است که ما را در بازار عراق رقابت پذیر می کند طوری که با استفاده درست از این مزیتها، ترکها، چینی ها و اماراتی ها قدرت رقابت با ما در بازار عراق را نخواهند داشت.

طاهری معاون کنسولگری ایران در بصره نیز با تأکید بر مزیت های استان بصره عراق برای صادرکنندگان ایرانی گفت: شرکت های ایرانی ضمن توجه به بازار استان بصره نباید از بازار استان های الاماره، ناصریه و سماوه به عنوان استان های پیرامونی بصره غافل شوند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است در نزدیکی مرز شلمچه در خاک عراق یک شهرک صنعتی با کمک صنعتگران ایرانی ساخته شود که به این ترتیب می توانیم هم سهم خوبی در تولید این شهرک داشته باشیم و هم کم کم بتوانیم مدیریت صنعتی عراق را در دست گیریم.

رضازاده دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت نیز گفت: پیشنهاد ما این است اتاق های بازرگانی اهواز، خرمشهر و آبادان، نمایندگی های خود را در عراق دایر کنند ضمن اینکه باید به مقوله تبلیغات نیز در بازار عراق توجه ویژه کنیم و مهمتر از آن شرکت های کوچک و متوسط ایرانی با تشکیل کنسرسیومی مشترک جای پای دائمی در بازار صادراتی عراق به ویژه بازار بصره برای خود ایجاد کنند.

همچنین اوالی از مدیران منطقه آزاد اروند نیز در این همایش گفت: اتباع عراقی با حضور در منطقه آزاد اروند می توانند ویزای یک ماهه دریافت کنند که اگر این اتباع از بازرگانان باشند می توانند ویزای چند ماهه برای حضور در ایران دریافت کنند. همچنین ایکس ری خودرویی در منطقه آزاد اروند نصب کرده ایم که در چند روز آینده خودروهای عراقی هم می توانند از این منطقه به ایران تردد کنند.

وی افزود: با همکاری منطقه آزاد اروند، دفتر اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر از هفته گذشته در بصره افتتاح شد که می تواند در سهولت صادرات بازرگانان ایرانی به بصره کمک کننده باشد.

اوالی با بیان اینکه روزانه هزار نفر اتباع عراقی به آبادان و خرمشهر وارد می شوند گفت: با توجه به اینکه هر نفر از این اتباع عراقی روزانه به طور متوسط 500 دلار در ایران هزینه می کند، این حضور نقش بسزایی در رونق و شکوفایی فعلی بازارهای آبادان و خرمشهر داشته است.

وی افزود: روزانه 15 کامیون ماهی از منطقه آزاد اروند به عراق صادر می شود که نشان از پویایی صنعت پرورش ماهی در آبادان و خرمشهر است.

همچنین ربیهاوی رایزن بازرگانی کنسولگری ایران در بصره گفت: شرکت های خدمات فنی مهندسی ایران فقط در مناقصه های دولتی عراق شرکت می کنند در حالی که فرصت خوبی در بسیاری از مناقصه های غیردولتی کشور وجود دارد.

وی افزود: نمایشگاه های ما در عراق ضعیف برگزار می شود ضمن اینکه در پذیرش و اعزام هیأت های تجاری در عراق و بصره ضعف داریم.

ربیهاوی گفت: ضعف های موجود در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق آسیب شناسی نشده است که یکی از آنها صادرات کالاهای بی کیفیت به این کشور است از این رو سازمان توسعه تجارت در دستورالعملی به گمرک اعلام کرده است که کالاهای صادراتی حتماً باید دارای استانداردهای کیفی و بهداشتی باشند ضمن اینکه استاندارد بسته بندی آنها به ویژه در محصولات کشاورزی و غذایی باید رعایت شود.

Sorry - Comments are closed