جزئیات مذاکره جدید صادرات گاز ایران به عراق

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از موافقت استانداری بغداد برای واردات گاز از ایران خبر داد و گفت: وزارت نفت عراق تمایل دارد گاز را جایگزین فرآورده‌های نفتی کند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمید حسینی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات بین ایران و عراق برای صادرات گاز گفت: این مذاکره آغاز شده و استانداری بغداد برای واردات گاز از ایران موافقت کرده است. وزارت نفت عراق علاقه‌مند است که گاز را در نیروگاه‌ها و صنایع عراق جایگزین  فرآورده‌های نفتی کند.

وی در پاسخ به این سوال که حجم گازی که قرار است از ایران به عراق صادر شود چقدر است؟ گفت: هنوز در مورد حجم صادرات گاز صحبت نشده است بلکه فعلا  کلیات موضوع و علاقه وزارت نفت عراق مطرح است. با توجه به اینکه ایران تاکنون  هیچ مذاکره‌ای برای صادرات گاز یا فرآورده‌های نفتی با وزارت نفت عراق نداشته است، این مذاکرات نوید توسعه همکاری بین ایران و عراق است. 

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد نحوه صادرات گاز به عراق توضیح داد: این صادرات توسط خط لوله خواهد بود. خط لوله بغداد بین ایران و عراق کشیده شده و خط لوله بصره هم در حال تکمیل است. ممکن است ظرفیت این لوله‌ها افزایش یابد و در کنار آن لوله‌گذاری جدید انجام شود. قرارداد صادرات گاز ایران به عراق شش ساله است و احتمالا بتوانیم این مدت را افزایش بدهیم.

حسینی پیش از این به ایسنا خبر داده بود که مذاکره جدیدی بین ایران و وزارت نفت عراق در حال انجام است که این وزارتخانه خرید گاز از ایران را برای استفاده در نیروگاه ها افزایش دهد. این قرارداد جدا از قرارداد قبلی صادرات گاز از ایران به عراق است، زیرا قرارداد قبلی با وزارت نیروی عراق بود. عراقی ها اخیرا از امکانات شرکت گاز بازدید کرده‌اند.

Sorry - Comments are closed