20 درصد از صادرات غیرنفتی به عراق از مرز مهران انجام می شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: امسال بیش از 20 درصد از حجم صادرات کشور به عراق از طریق مرز مهران صورت گرفته است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، جمیل شوهانی اظهار کرد: حجم کل صادرات کشور به عراق در 9 ماهه سال جاری بیش از چهار میلیارد و 628 میلیون دلار بوده که از این میزان 902 میلیون و 201 هزار و 270 دلار معادل 20 درصد کل صادرات از طریق گمرک مستقر در مرز بین المللی مهران انجام شده است.
وی با اشاره به میزان خروجی صادرات کالا در 10 ماهه سال جاری از طریق مرز مهران گفت: در مدت یاد شده نیز 994 میلیون و 257 هزار و 960 دلار کالا از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید کرد: 585 میلیون و 222 هزار و 669 دلار از این میزان کالا مربوط به صادرات گمرگات دیگر استان ها و 367 میلیون و 409 میلیون و 35 هزار و 291 دلار نیز مربوط به صادرات گمرک استان ایلام است که از این مرز به عراق صادر شده است.
شوهانی عمده ترین اقلام صادراتی (سایر گمرکات) در 10 ماهه سال جاری از مرز مهران به عراق را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، کشاورزی، پلاستیکی، خودرو و قطعات خودرو و مواد پتروشیمی اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان کالای صادراتی استان ایلام به عراق نیز سیمان و محصولات کشاورزی است.
وی میزان واردات از مرز مهران را نیز در مدت یاد شده (ابتدای سال جاری تا اول دی ماه) 632 هزار و 447 دلار اعلام کرد و یادآور شد: عمده اقلام وارداتی مربوط به قطعات و مواد اولیه برای کارخانجات استان بوده است.
معاون بازرگانی اداره صنعت ، معدن و تجارت ایلام از روند رو به رشد صادرات کالا از مرز مهران خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری های مدیریت ارشد استان جهت توسعه زیرساخت های تجاری و ایجاد بازارچه های مرزی جدید استان در حوزه صادرات کالا تلاش برای تولیدات صادرات محور در دستور کار قرار گرفته است.
شوهانی افزود: احیای واحدهای تولیدی راکد و پرداخت تسهیلات از محل اشتغال فراگیر روستایی در حوزه تولیدات با نگاه صادرات محور و حمایت از واحدهای صادرات گرا نیز از جمله برنامه های کاری مدیریت ارشد استان برای افزایش صادرات کالا از مرز مهران به کشور عراق است.
به گزارش ایرنا، متوسط روزانه یک هزار دستگاه کامیون کالای صادراتی و بازرگانی از طریق گمرک و مرز مهران به کشور عراق صادر می شود.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد و مرز بین المللی مهران در 11 کیلومتری این شهرستان از کانون های مهم تردد زائران عتبات عالیات و صادرات کالا به کشور عراق بشمار می رود.

Sorry - Comments are closed