بررسی ظرفیت های تجاری استان بصره عراق در جلسه کمیسیون صنایع غذایی

جلسه کمیسیون «صنایع غذایی» اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با حضور اعضای این کمیسیون دوشنبه 25 دی ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، اخبار و اطلاعات یک ماه گذشته مرتبط با کمیسیون مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه “پرانداخته” رئیس کمیسیون  به بررسی “نقش گمرک و تعرفه های گمرکی در ری اکسپورت کردن محصولات وارداتی” پرداخت و با تشریح رویه های جاری در این خصوص، آن را زمان بر دانست و افزود: اطمینان صد درصدی نیز در دریافت مبلغ از سوی صادرکننده در این زمینه وجود ندارد.

وی تخفیفات در واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی را سبب افزایش تولیدات و به تبع آن، افزایش صادرات دانست و خواستار حمایت های بیش از پیش دولت در این خصوص شد.

“علی رست” نایب رئیس دوم این کمیسیون نیز با اشاره به نقش موثر کمیسیون صنایع غذایی، بر انجام فعالیت مشترک با حضور اکثریت اعضاء تاکید و آن را لازمه ماندگاری در بازار عراق عنوان کرد. وی برندسازی و تمرکز بر روی محصولی خاص را ثمر بخش دانست.

دکتر”سید حمید حسینی” دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این جلسه با بیان اهمیت استان بصره اظهار داشت: در تلاشیم تا ظرفیت های این استان عراق را برای بخش خصوصی خود معرفی نماییم و در همین راستا “سلسله نشست های ماهانه” این ماه را به این امر اختصاص داده ایم.

حسینی ادامه داد: همچنین کمیته ای مشترک با طرف های استان بصره تشکیل داده و در نظر داریم طی هفته های آتی استاندار، تجار سرشناس و صاحبان صنایع این استان را به منطقه آزاد اروند دعوت کنیم و در صورت مساعد بودن زمینه های فعالیت، ما نیز هیأتی از اعضای اتاق را به این استان اعزام خواهیم داشت.

وی افزود: در نظر داریم در ایام تعطیلات عید نوروز، در سه منطقه بصره، حله و کربلای معلی “جشنواره فروش” برپا نماییم تا محصولات مصرفی تولیدی بخش خصوصی کشورمان، در آن عرضه گردد.

حسینی همچنین از اعزام هیاتی از سوی اتاق ایران و به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به عراق در اسفند ماه امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا این سفر در بهبود تبادلات تجاری بین دو کشور موثر باشد.

از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه می توان به بررسی استاندارد های مواد غذایی در عراق اشاره نمود.

Sorry - Comments are closed