کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق برگزار شد

جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق دوشنبه 4 دی ماه با حضور فعالان عرصه انرژی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر پیام پرندا رئیس این کمیسیون تغییرات انجام شده در بدنه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را همراه با تغییر رویکرد در این وزارت دانست و ابراز امیدواری کرد این تغییر نگاه عاملی باشد تا جایگاه بخش خصوصی تثبیت شده و در مناسبات تجاری بخصوص در حوزه انرژی و کشور عراق نقش آفرینی نماید.

در ادامه این جلسه محمد زمانی فر نایب رئیس این کمیسیون به تشریح مسایل پیش روی فعالان حوزه برق پرداخت و اظهار داشت: علی رغم اینکه قراردادهای منعقد شده با کشور عراق با دلار انجام می شود اما متاسفانه پرداخت صورت وضعیت ها به غیر دلار صورت می گیرد که این مساله در بحث نقل و انتقال ارز مشکلاتی را برای شرکت های ایرانی فعال در حوزه برق در پی داشته است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه عمده فعالیت مجموعه های فعال در حوزه برق با دولت عراق می باشد و دولتها مناقصه گذار می باشند بر این اساس یکی از مسایل حائز اهمیت برای شرکت در مناقصه ها تأمین ضمانت می باشد.

 محمد شمس اللهی و نفیسه ابراهیمی از دیگر شرکت کنندگان در این جلسه پیشنهاداتی در حوزه نقل و انتقال مالی و توضیحاتی در خصوص راهکارهای تبدیل انواع ارز بیان داشتند.

 رامین فروزنده از کارشناسان حوزه نفت و گاز نیز گزارشی از کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بصره ارائه نمود.

وی با اشاره به حضور کمرنگ شرکتهای ایرانی افزود: کشور عربستان حضور فعالی در این نمایشگاه داشت به شکلی که فضای قابل توجهی از نمایشگاه نفت بصره به شرکتهایی از کشور عربستان اختصاص یافته بود.

آرمان رحیمی نیا دیگر عضو این کمیسیون نیز موفقیت در مسیر پر رقابت تجارت با کشور عراق را منوط به حمایت جدی دولت از بخش خصوصی و حضور توأم با جدیت بیشتر در مناسبات مختلف از جمله نمایشگاه ها و سایر برنامه های تجاری دانست.

آیت هاشمی دبیر این کمیسیون نیز با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان عراق در حمایت از سرمایه گذاران ایرانی و استقبال از شرکتهای ایرانی برای مشارکت در بازسازی آن کشور اظهار امیدواری کرد با توجه به چراغ سبز کشور عراق به تجار و سرمایه گذاران ایرانی، سطح فعالیت ها از همکاری تجاری به مشارکت اقتصادی ارتقاء یابد.

Sorry - Comments are closed