بازگشایی مسیر تردد مردم و مبادلات تجاری اربیل با موصل و کرکوک

بعد از گذشت پنج ماه از بسته شدن مسیرهای تردد مردم و مبادلات تجاری استان دهوک و اربیل با استان موصل و کرکوک این مسیرها روز چهار شنبه به روی تجار و بازرگانان باز شد و بدین ترتیب آنها می توانند کالای خود را روانه بازارهای این منطقه کنند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، این جاده ها که همزمان مسیر تردد مردم عادی هستند از شاهراه های اقتصادی در شمال عراق به شمار می روند که بعد از برگزاری یک جانبه همه پرسی و وقوع درگیری بین نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه ها مسدود شدند.
با بازگشایی این مسیرها نه تنها از هزینه های مردم برای تردد کاسته می شود بلکه تجار می توانند مستقیما کالاهای خود را روانه بازارهای موصل و کرکوک کنند.
به اعتقاد کارشناسان بازگشایی راه های ارتباطی کردستان عراق با سایر استان های شمالی عراق بخشی از فرآیند عادی سازی روابط بین اربیل و بغداد به شمار می رود.
بدین ترتیب با تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق برای بازگشایی مسیرهای تردد از اربیل و دهوک به موصل و کرکوک دولت فدرال عراق نیز باید در مورد آن اعلام نظر کند تا بعد از گذشت چندماه از بحران و تنش در روابط اربیل و بغداد دو طرف یک گام مهم دیگر برای بهبود روابط بردارند.
قطع شدن راه های ارتباطی در پی برگزاری یک جانبه همه پرسی نه تنها ارتباطات مردم در شمال عراق را سخت و پرهزینه کرده بود بلکه هزینه های تجارت بین استان های شمالی در عراق را به شدت بالا برده و تاثیر منفی بر مردم منطقه گذاشته بود.

Sorry - Comments are closed