شریعتمداری: نقشه راه همکاری اقتصادی بین ایران و عراق ترسیم شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به سفر قریب الوقوع اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران به عراق گفت که امیدوار است این سفر، نقشه راه همکاری اقتصادی بین دو کشور را ترسیم کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‘محمد شریعتمداری’ و هیات همراه او بعد از ظهر امروز دوشنبه در دیدار با وزیر مسکن و شهرسازی عراق همچنین حل مشکل تعاملات بانکی را یکی از عوامل مهم در توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور ذکر کرد و افزود که با ایجاد خطوط اعتباری و اقدامات جدید، امکان حل مسئله تعامل بانکی بین دو کشور وجود دارد.
شریعتمداری بر ضرورت تعریف کردن یک سقف مناسب برای فعالیت های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت که در حال حاضر حجم مبادلات تجاری (غیر نفتی) بین دو کشور 6 میلیارد دلار است که این رقم در شان دو کشور همسایه و مرزهای گسترده های آنها نیست.
شریعتمداری خاطر نشان کرد که برای تحقق توسعه اقتصادی بین دو کشور باید مناسبات از روابط ساده تجاری به روابط پیچیده تر در زمینه های فنی و مهندسی و همکاری صنعتی و ساختمان سازی گسترش یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به منظور توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه در حوزه فنی و مهندسی پیشنهاد تشکیل یک هیات مشترک کرد که وزیر مسکن و شهرسازی عراق از این پیشنهاد استقبال کرد.
خانم ‘آن نافع’ در این دیدار همچنین بر ضرورت پایدار کردن همکاری های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.
وزیر مسکن و شهرسازی عراق همچنین در پاسخ به خواست وزیر ایرانی در خصوص مطالبات معوقه مالی شرکت های ایرانی فعال درعراق گفت که برای رفع این مشکلات و پرداخت مطالبات مالی تلاش می کند.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دوشنبه در راس هیاتی وارد عراق شد و در بدو ورود با وزیران برنامه ریزی و کار و امور اجتماعی عراق دیدار کرد.
وی و هیات اقتصادی و صنعتی همراه پیش از این با ‘سلمان جمیلی’ وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت و نیز ‘محمد شیاع السودانی’ وزیر صنایع و معادن عراق دیدار و گفت و گو کرد.
طرفین در این دیدارها جزییات مربوط به آخرین وضعیت همکاری ها و نیز زمینه های گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی را بررسی کردند.
در این دیدارها مقرر شد کمیته های کارشناسی برای بررسی توافق های قبلی، به روزرسانی و ارائه پیشنهادات مناسب جهت توسعه همکاری ها در طول این سفر فعال باشند و نتیجه را تا روز چهارشنبه برای طرح در نشست های دو جانبه درجریان سفر معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد ارائه کنند.

Sorry - Comments are closed