تسهیلات بانکی و حمل و نقل گران، معضل اصلی صادرات به عراق

با شکست گروه تروریستی داعش، فعالان اقتصادی اصفهان خود را برای صادرات به بازار‌های عراق آماده می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در خصوص فرصت های اقتصادی در عراق گفت: نبرد با داعش در این کشور به پایان رسیده و باید از فرصت بازسازی به بهترین شکل استفاده کرد.
وی با بیان این که استفاده بیشتر از فرصت های صادراتی به عراق در دستور کار قرار گرفته، افزود: در تلاش هستیم تولیدکنندگان، پیمان کاران و فعالان خدمات فنی و مهندسی را وارد بازار عراق کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از سفر هیات های اقتصادی به عراق خبر داد و گفت: در بازار صادراتی عراق جایگاه خوبی داریم و باید این روند حفظ و توسعه یابد.
وی همکاری اقتصادی با عراق را بهترین گزینه برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی استان دانست و افزود: در صدد هستیم نمایشگاهی را برای بستر سازی افزایش صادرات در بصره برگزار کنیم.
سهل آبادی گفت:با توجه به توانایی های موجود در صنعت مواد غذایی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی، فرصت های صادراتی مطلوبی در این بخش ها وجود دارد و نباید این فرصت طلایی را در عراق از دست دهیم.
وی به بازدید فعالان اقتصادی عراق از واحدهای تولیدی اصفهان اشاره کرد و افزود: همزمان دیدارهایی با فعالان اقتصادی شهرهای نجف، بصره و دیوانیه عراق برای افزایش صادرات صورت گرفته است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات ایران با بیان این که ورود اتاق های بازرگانی دو کشور برای تسهیل صادرات می تواند سوپاپ اطمینانی برای فعالان اقتصادی باشد، گفت: فاصله بسیار کم و نزدیک بودن فرهنگ های دو کشور در افزایش صادرات نقش ویژه ای دارد.
وی افزود: فعالان اقتصادی ترکیه با حمایت دولت خود سهمی ویژه ای از بازار عراق را به دست آورده اند چرا که امکانات زیادی در اختیار آنان قرار گرفته است اما فعالان اقتصادی ما با مشکلات متعددی روبه رو هستند.
سهل آبادی بالا بودن قیمت تمام شده محصولات را یکی از مشکلات بزرگ فعالان اقتصادی دانست و گفت: نرخ گران تسهیلات بانکی و حمل و نقل جاده ای هم مشکلات را در این بخش چند برابر کرده است.
وی با بیان این که صادر کننده به امنیت نیاز دارد، گفت: این امنیت از جنس اقتصادی است و تغییر متوالی قوانین و بخش نامه ها به یک معضل تبدیل شده چرا که یک صادرکننده نمی تواند محصول خود را با قیمت های مختلف ارائه کند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: یک فعال اقتصادی باید با اطمینان کامل از تغییر نیافتن متوالی قوانین وارد تجارت شود، مسئله ای که در حال حاضر عملی نشده است.

Sorry - Comments are closed