صادرات محصولات صنعتی در 10 ماهه امسال هشت درصد کاهش یافت

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: 13 میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات در بخش صنعتی کشور در 10 ماهه امسال به ثبت رسید که حاکی از کاهش هشت درصدی ارزش آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «پروین نباتی» روز چهارشنبه با اشاره به عملکرد دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 96 افزود: این کاهش به دلیل افت قیمت های جهانی محصولات و بخشی نیز به دلیل مشکلات تبادلات بانکی متاثر از تحریم ها ایجاد شد، با این حال صادرات برخی اقلام با رشد مواجه بوده است.
نباتی خاطرنشان کرد: رشد 13 درصدی حجم صادرات قیر و رسیدن آن به بیش از سه میلیون تن (با وجود کاهش پنج درصدی ارزش صادرات به میزان 570 میلیون دلار) و رشد 24 درصدی ارزش 10 ماهه صادرات مصنوعات پلاستیکی و رسیدن آن به بیش از یک میلیارد دلار، از جمله این دستاوردها بوده است.
وی توضیح داد: از نظر ارزش، عمده صادرات مواد و محصولات پتروشیمی کشور به چین، امارات، هند، قزاقستان، ترکیه، اندونزی و عراق بوده است.
همچنین، در محصول قیر عمده ارزش صادرات به کشورهای هند، امارات، پاکستان، قطر، میانمار، عمان، بنگلادش، مالزی و کنیا بوده است.
این مقام مسئول وزارت صنعت ادامه داد: در مصنوعات پلاستیکی، بیشترین صادرات با 74 درصد به کشور عراق انجام شد و پس از آن افغانستان با 13 درصد در رتبه دوم قرار گرفت؛ ترکمنستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان سایر مقاصد صادراتی این محصول بوده است.
وی، به صادرات 164 میلیون دلاری روغن موتور صنعتی و پارافین در مدت یاد شده اشاره کرد که بطور عمده به هند، چین، پاکستان، ترکیه و افغانستان صادر شده است.
نباتی گفت: در مدت یاد شده 170 میلیون دلار صادرات رنگ، رزین و چسب انجام شد که عراق و افغانستان به ترتیب با 38 درصد و 19 درصد، مقصد بیش از نیمی از صادرات این محصولات بوده اند و پس از آنها، کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان قرار دارند.
به گزارش ایرنا، پیشتر گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود: صادرات غیرنفتی کشور در 11 ماهه امسال به 41 میلیارد و 690 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 4.96 درصد افزایش داشته است.

Sorry - Comments are closed