سهم ایلام از بازار عراق ناچیز است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام گفت: سهم بخش خصوصی و اقتصادی استان مرزی ایلام از بازار عراق ناچیز و نامتناسب با این ظرفیت است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایوب درویشی روز یکشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ایلام تصریح کرد: با برقراری آرامش و امنیت نسبی در عراق شرایط مناسبی برای حضور شرکت های مختلف در امر بازسازی و رفع نیازهای این کشور فراهم شده که تاکنون از این موقعیت بهره برداری مناسب نشده است.
,وی تاکید کرد: با وجود اینکه استان ایلام از مرز بین المللی و دسترسی به بازار عراق برخوردار است، اما تولیدکنندگان ایلامی سهمی از آن ندارند، در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان سایر استان ها از این مرز درآمد کسب می کنند.
معاون استاندار ایلام همچنین از سازمان اقتصاد و دارایی استان خواست تحلیلی از آخرین وضعیت تولید، بازار فروش، نوع تولید و کسب و کار، فرهنگ کار، جایگاه اقتصادی استان، تعیین سهم استان در تولید ناخالص ملی، منابع و مصارف بانک ها، مشکلات مدیریتی و … انجام و نتایج آنرا به ستاد تسهیل ارائه تا بر مبنای آن تصمیم گیری انجام گیرد.
درویشی افزود: مطالعات در بخش های مختلف به اندازه کافی صورت گرفته اما تحلیل منطقی از این مطالعات و وضعیت کنونی در دست نیست.
وی اظهار کرد: باید نسخه درمان اقتصادی استان ایلام را پیدا کنیم زیرا هر استان مسائل و مشکلات مربوط به خود را دارد و نمی توان یک نسخه واحد برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال و رونق اقتصادی همه استان ها تهیه کرد.
معاون اقتصادی استاندار ایلام همچنین از امور اقتصادی و دارایی استان خواست چرایی عدم حضور بانک های خصوصی در نشست ستاد تسهیل و همراهی نکردن آنها با واحدهای تولیدی را بررسی کنند و در نشست آتی اعلام کند.
درویشی در ادامه خواستار تعیین شاخص های مناسب برای رتبه بندی بانک ها و معرفی بانک های برتر در حمایت از تولید و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی شد.
وی افزود: وقتی 14 هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی دولت برای پرداخت به سپرده گذاران بانک های خصوصی اختصاص می یابد این بانک ها باید پای کار باشند و به دولت کمک کنند نه اینها در موقع مشکلات فقط مسائل آنها دامنگیر دولت شود.
وی خواستار نظارت بیشتر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی بر بانک های خصوصی شد.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز در این نشست به ارایه گزارشی از روند پرداخت تسهیلات به طرح های معرفی شده در سال جاری از سوی بانک های استان پرداخت.
یارالله نصیری اظهار کرد: تاکنون 53 طرح در حوزه کشاورزی و 36 طرح در بخش صنعت موفق به دریافت تسهیلات از بانک های مختلف استان شده اند.
وی ابراز امیدواری کرد پس از بررسی شاخص ها کار رتبه بندی بانک ها و معرفی بانک های برتر استان انجام شود.

Sorry - Comments are closed