حجم تجارت خارجی گمرکات کردستان به ۳.۸ میلیون تن رسید

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: حجم تجارت خارجی گمرکات استان کردستان طی سال گذشته، ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گمرکات کردستان نوشت: بختیار رحمانی پور گفت: طی سال ۹۶، بیش از یک میلیون و ۳۸۷ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار از گمرکات  کردستان، باشماق و بازارچه مرزی سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ ازنظر وزنی رشد ۱۵ درصدی و ازنظر ارزشی رشد ۲۹ درصدی داشته است.

وی حجم تجارت خارجی گمرکات استان کردستان طی سال گذشته، ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار ذکر و تراز تجاری استان را مثبت ارزیابی کرد.

رحمانی پور بیان کرد: طی این مدت تشریفات  گمرکی ۷۰۵هزار تن کالای صادراتی به ارزش بیش از  ۴۹۹ میلیون دلار از گمرکات استان انجام‌گرفته که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ازلحاظ ارزش دلاری  رشد ۳۷ درصدی  را داشته است.

وی  اضافه کرد:  در ۱۲ ماهه سال گذشته بازارچه سیرانبند بانه با رشد ۲۴۳ درصدی  ارزش دلاری جایگاه نخست میزان رشد صادرات را در بین گمرکات استان کردستان به خود اختصاص داده است.

رحمانی پور از رشد ۷۸ درصدی ترانزیت خارجی مقصد از تنها مرز ترانزیتی استان و کسب رتبه دوم کشوری این مرز خبر داد و گفت: طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار، ترانزیت از مرز باشماق  انجام‌گرفته که نسبت به سال گذشته ازنظر وزنی ۷۵ درصد و ازنظر ارزش دلاری ۷۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان بیان کرد: در این مدت تشریفات واردات ۶۶هزار تن کالا به ارزش ۶۹ میلیون  دلار از گمرکات استان انجام‌گرفته که رشد ۸۳ درصدی را در این رویه گمرکی شاهد هستیم.

به گفته بختیار رحمانی پور عمده‌ترین کالاهای وارداتی ضایعات آلومینیومی، ضایعات باطری، سوخت‌های معدنی، ضایعات پلاستیک و ماشین‌آلات خط تولید  است و به ترتیب کشورهای عراق،  هند، ترکیه، پاکستان و هلند از حیث ارزش بیشترین سهم واردات به استان را در اختیار دارند.

وی عمده‌ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت را  میوه‌های خوراکی، مصنوعات پلاستیکی، سبزیجات و میوه و محصولات لبنی ذکر کرد و گفت: محصولات کشاورزی با اختصاص ۴۱۰ هزار تن به ارزش ۱۶۷ میلیون دلار بیشترین سهم ارزشی صادرات کالا را طی این مدت داشته است.

رحمانی پور با بیان اینکه مهم‌ترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی گمرکات استان کردستان به ترتیب عراق، افغانستان، روسیه، یمن و پاکستان است افزود: با توجه به مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، این کشور مهم‌ترین مقصد کالاهای صادراتی و وارداتی استان است و طی سال ۹۶ مقدار ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۸۸ میلیون دلار به کشور عراق صادرات انجام شده است.

وی در خصوص تردد مسافر از تنها مرز مسافری استان طی سال ۹۶ گفت: ۲۸۴ هزار مسافر ورودی و ۳۰۴ هزار مسافر خروجی از مرز باشماق تردد کرده‌اند که رشد ۱۰ درصدی مسافر ورودی و ۱۱ درصدی مسافر خروجی را به نسبت سال گذشته داشته‌ایم.

Sorry - Comments are closed